Kulturskjutsar till hardcore och flamenco

Den här månadens kulturskjutsar från Umeå2014 går till rollerderbyevenemanget Radikal Rookie Rebellion i maj, en manskörsmanifestation i juni, festivalen 090 Hardcorefest i augusti och flamencoprojektet Raras i november.

Kulturskjutsen är en möjlighet för föreningar och fria aktörer att söka upp till 20 014 kronor för att genomföra projekt och arrangemang under kulturhuvudstadsåret. Fyra kulturskjutsar delas ut varje månad. Mer information finns på www.umea2014.se/kulturskjutsen

Nedan presenteras de senaste projekten som fått bidraget i denna omgång i varsin text. Kontaktuppgifter finns längst ner.

Hårt spel och laganda på rullskridskor

Föreningen Umeå Roller Derby får en kulturskjuts av Umeå2014 för att genomföra heldagsevenemanget Radical Rookie Rebellion i Umeå i maj 2014. Det handlar om en hård sport som är specifikt riktad till kvinnor.

Roller derby är en fullkontaktsport för kvinnor som kombinerar en konståkares avancerade teknik med hockeyns hårda spel. Sporten utövas på en oval bana, på klassiska rullskridskor, och är ganska ny i Sverige. Men den växer snabbt, många lag är nystartade och har begränsade möjligheter att spela matcher.

– Vi ska bjuda in spelare från hela Sverige till ett heldagsevenemang i Umeå. Vår målgrupp är de som inte haft möjlighet att spela match tidigare, eller de som spelat match en eller två gånger men som fortfarande är ganska nya, säger Maurine Filip från föreningen Umeå Roller Derby.

Umeåföreningens medlemmar kommer att genomföra arrangemanget i samarbete med andra rollerderbyföreningar i Sverige. Inom sporten finns en djupt rotad ”do it yourself-kultur”.

– Roller derby bygger på en väldigt speciell kultur, där laganda och gemenskap präglar de hårdaste av tävlingar, säger Maurine Filip. Vi lyckas även fånga upp och motivera tjejer till att träna lagsport i en ålder (16+) då de annars brukar sluta med sådana aktiviteter.

Föreningen Umeå Roller Derby får en kulturskjuts på 20 014 kronor av Umeå2014 för att genomföra evenemanget, som planeras äga rum i maj 2014.

Manskörer manifesterar

I samband med festivalen A Choral Midsummer Light’s Dream i juni 2014 tänker fyra manskörer i Umeå göra en gemensam musikalisk manifestation med två konserter med 100 sångare och inbjudna artister. De får en kulturskjuts för att genomföra konserterna.

Det är Hörnefors manskör, Backens manskör, Umeå manskör och Holmsunds manskör som gemensamt vill manifestera manskörssång med två konserter under festivalveckan.

– Vi vill vara en viktig del i körfestivalen. Normalt uppträder körerna var för sig, så det här blir ett unikt tillfälle, säger Bo Thomasson från Hörnefors manskör.

Den internationella körfestivalen A Choral Midsummer Light's Dream äger rum den 17-21 juni 2014 och de två konserterna ska genomföras på Norrlandsoperan den 17 och 18 juni klockan 18:00 – 19:30.

– Tack vare kulturskjutsen kan vi samöva körerna och genomföra konserterna tillsammans med Lisa och Carolina Miskovsky, och Birgit Lindberg med trio. Vi fyller på kulturhuvudstadsprogrammet med två bra konserter, säger Bo Thomasson.

Umeå2014 bidrar med en kulturskjuts på 20 014 kronor till projektet.

Hardcorefest i augusti

090 Hardcore, som är en nystartad förening vill expandera hardcorescenen ytterligare i Umeå och arrangerar en tvådagarsfestival på Verket den 1-2 augusti 2014. Evenemanget får en kulturskjuts av Umeå2014.

– Sedan Refuseds återförening har det talats om att hardcore har återuppstått. Vi hävdar att scenen aldrig dog och att det finns ett stort behov av en hardcorefestival i Umeå, säger Jakob Arevärn från föreningen 090 Hardcore.

Föreningens fokus ligger på jämställdhet inom scenen och att stärka Umeå som hardcorestad i Sverige. Man kommer att sträva efter jämställt deltagande i publiken och på scenen. Flera band med kvinnliga medlemmar är kontaktade. Festivalen kommer att arrangeras i Verkets nya lokal på Umestan (gamla I20-området).

– Det är en perfekt lokal för ett sånt här arrangemang. Hardcorescenen har vuxit otroligt mycket de senaste fyra åren, den här festivalen gör att scenen kan växa ytterligare och engagera fler människor, säger Jakob Arevärn.

Föreningen får 20 014 kronor från Umeå2014 och Kulturskjutsen för att arrangera festivalen 090 Hardcorefest.

Flamencon ställer frågor och förenar

Fyra kvinnliga musiker/dansare vill med flamencon som huvudsakligt verktyg gestalta vilken betydelse ursprung har för våra val i livet. Deras projekt Raras får en kulturskjuts av Umeå2014.

Projektet ska mynna ut i en föreställning som ska visas i Umeå och på andra platser i länet i november 2014. Under sensommaren och hösten kommer man även att genomföra en work-in-progress-performance och workshops i skolor.

– Vi vill inspirera till nyfikenhet och expressivitet med flamencon som verktyg, säger Rebecca Rubin, en av initiativtagarna till projektet. Föreställningen Raras ställer frågan om varför vi valt den väg vi valt, genom att blicka inåt, bakåt och in i nutiden.

Rebecca Rubin är, liksom Sofia Castro, dansare verksam i Sevilla, Spanien. I projektet deltar också Rosali Grankull, tonsättare och musiker som genom åren gjort musik till teater, arkitektur, dans, opera, samt Afra Rubino, som är en av få framgångsrika, kvinnliga flamencogitarrister på professionell nivå.

– Den musikaliska genre som förenar oss och väcker vår nyfikenhet är flamenco som med sitt kraftfulla språk kan ge uttryck för och bejakar en människas hela känslospektra, säger Rebecca Rubin.

Umeå2014 bidrar med en kulturskjuts på 20 014 kronor som delfinansiering av projektet.

Maurine Filip
Umeå Roller Derby