Metal, jojk och skräck i Glashuset

Årstidsevenemang: Vårvinter

Under tre dagar, 28 februari – 2 mars 2013, ges en försmak i av vad kulturhuvudstadsåret har att bjuda på under årstiden ”Vårvinter” under Umeå2014.

Träffa Umeå2014-teamet och personer som arbetar med några av projekten under årstiden ”Vårvinter” under kulturhuvudstadsåret 2014: Såhkie – Umeå sameförening, House of Metal, Profilteatern och Iranska föreningen.

Plats: Glashuset på Rådhustorget i Umeå

Några hållpunkter:

Torsdag 28 februari

12.00-15.00   Samiska veckan
Såhkie – Umeå sameförening berättar om Samiska veckan och bjuder på snittar av samiskt mathantverk. Nils-Johan Labba, slöjdare i trä och horn, visar upp sina verk.

16.00-17.00   House of Metal
House of Metal berättar kort om årets festival och planerna inför 2014. Klockan 16.30 spelar House of Metal aktuella bandet Lahey live.

Fredag 1 mars

12.00-14.00   Skräckteaterfestival
Profilteatern finns på plats i Glashuset och berättar om Skräckteaterfestivalen 2014

14.00-17.00   Eldfest
Med smakupplevelser och dans visar Iranska föreningen upp sin vision av Eldfest 2014 och berättar om vad som kommer hända under 2013.

Lördag 2 mars

11.00-13.00   Ansiktsmålning för barnen på temat Skräckteater

13.00-15.00  Jojk
Berit Alette Mienna jojkar och bjuder in till ”prova-på-jojk”.

Tráhppie – Umeås samiska café och kulturhus bjuder på smakprov från menyn och delar ut program till Samiska veckan.

Marcus Weinehall
Umeå2014