Påminnelse: pressträff inför Tjakttjagiessie (höstsommaren) i dag

I dag, tisdag den 26 augusti, berättar vi mer om den kommande samiska årstiden höstsommaren och den stora årstidsinvigningen.

Marie-Louise Rönnmark, kulturhuvudstadsutskottets ordförande och kommunalråd i Umeå, berättar om hur Umeå2014 stöttar det lokala kulturlivet och om hur kunskapen och erfarenheterna från kulturhuvudstadsåret kan leva vidare i framtiden.

Anna Axelson, producent, informerar om årstidsinvigningen av Tjakttjagiessie (30 augusti), som går i nycirkusens utmanande och spektakulära anda.

Anna Hållsten, projektledare, berättar om Umeå Smakfestival (19–21 september).

Meta Tunell, projektledare, ger uppdaterad info om Nycirkusfestivalen (29 augusti–7 september).

Alexander Svartvatten, projektledare, berättar om Survival Kit Festival, festivalen som tar itu med några av vår tids verkliga ödesfrågor (20 september–19 oktober).

Eva Conradzon, Såhkie Umeå sameförening, berättar om konserten Väck upp jojken!, där en ny generation jojkare har gått loss i arkiven på jakt efter dolda kulturskatter (30 augusti).

Tove Skeidsvoll från danskollektivet Nomodaco berättar om Staden – där människor möts, vägar korsas, byggnader och liv byggs upp och förfaller. Lager på lager i en raffinerad koreografi.

Varmt välkomna!

Plats: Vardagsrummet, Rådhuset, 1 tr rakt fram
Tid: Start klockan 11.00.