Pengar till fler projekt

Ett konsertverk, en utställning med samisk slöjd och en upplevelsedag i Bullmark är tre projekt som får ekonomiskt stöd från Umeå2014.

Vidderna inom mig
Konserten Vidderna inom mig ges på Norrlandsoperan i slutet av maj 2014 och sedan i fler sammanhang. Verket är komponerat av Svante Henryson till texter av den samiske multikonstnären Nils Aslak Valkeapää och för kör och orkester. Musiker från Nordnorge och Umeå, en Umeåkör och kompositören själv medverkar. Det finns också planer på en utställning om Valkeapää, som är en förgrundsgestalt inom samisk kultur. Umeå sameförening Såhkie får 98 000 kronor från Umeå2014 för att genomföra projektet, som drar igång med förarbete i januari.

Samiid arbi – Det samiska arvet
Sámij åhpadusguovdásj, Samernas utbildningscentrum, får 35 000 kronor från Umeå2014 för att genomföra två utställningar med duodji – samisk slöjd i mars och november 2014. De är en utbildningsinstitution som satsar på samiskt språk, duodji, samiskt liv och kultur med fokus på nytänkande som utgår från kulturarvet. Utställningarna med elevernas arbeten ska visas på det samiska kulturhuset Tráhppie i Umeå.

Furans kulturfestival
Föreningen Furan, som erbjuder boende och daglig verksamhet för funktionshindrade i Bullmark utanför Umeå, vill skapa en upplevelsedag med artister, dans, workshops, utställningar med mera. Tanken är att Furans kulturfestival ska bli ett återkommande arrangemang och att det ska uppmuntra ”normalstörda” och personer med viss funktionsnedsättning att arbeta med musik och annat skapande. Inför projektet samarbetar Furan med studieförbundet ABF och Musikanten i Umeå. Föreningen får 22 000 kronor från umeå2014 för att genomföra arrangemanget.

Fredrik Lindegren
Konstnärlig ledare Umeå2014