Pengar till fler projekt

Umeå2014 ger projektbidrag till Iranska föreningen i Umeå, Vännäs motorklubb, Finska klubben, Ögonblicksteatern och Textilmejeriet.

Eldfesten

Iranska föreningen i Umeå anordnar varje år en kulturfest och eldfest i samband med vårdagsjämningen. I år äger de rum på Rådhustorget och Ersboda Folkets Hus. Umeå2014 stöder dem med 74 500 kronor.

Vid den traditionella Eldfesten i samband med det persiska nyårsfirandet sätter man eld på det gamla, folk dansar, sjunger och hoppar över eldar för att rensa bort vinterns blekhet och sjukdomar och ge glöd och friskhet åt det nya året. 2013 firades Eldfesten på Rådhustorget i Umeå för första gången och deltagandet ökade mycket. Inte bara iranier utan även svenskar och andra nationaliteter började visa intresse för Eldfesten. I år vill man upprepa succén.

Motormässa

Inspirerade av starten av Monte Carlo-rallyt i Umeå vintern 1932 vill Vännäs motorklubb och Pensionärernas motorklubb i Umeå göra en nostalgitripp i hästkrafternas tecken i september 2014. Det kommer att bli en mässa där alla tänkbara motorsportgrenar ska vara med. Arrangörerna får 95 000 kronor av Umeå2014.

Mässan ska genomföras i samarbete med en rad andra organisationer. För att knyta an till Monte Carlo-rallyt ska gamla klassiska bilar och förare finnas på plats. Unika kulturskatter i form av fordon kommer att visas upp och man ska åter få möta gamla världsmästare och ärrade bilar.

Temadagar för sverigefinska kvinnor

Finska klubben arrangerar temadagar för sverigefinska kvinnor den 5-6 april, med föreläsningar och kulturinslag. De får 10 000 kronor från Umeå2014 för att genomföra arrangemanget.

Rubriken för temadagarna är Välbefinnande, jämställhet och jämlikhet ur såväl minoritets- som kvinnoperspektiv. Förutom ett antal föreläsningar blir det en paneldiskussion. Estradpoeten och författaren Solja Krapu kommer att berätta och läsa sina egna dikter, Lovisa Jacobsson sjunger egna och andras sånger på finska och det blir dessutom en konst- och handarbetsutställning.

Pojken flickan muren

Ögonblicksteatern får 100 000 kronor av Umeå2014 till sitt projekt Pojken, flickan och muren. Föreställningen är baserad på Ulf Starks bok som skildrar vardagen i Palestina på ett lekfullt sätt ur barns perspektiv. Det är också en universell berättelse om längtan och begränsningar, om syskonkärlek och om hur fantasin och dikten upprätthåller vår inre frihet.

Pojken, flickan och muren dramatiseras av Camilla Blomqvist. Repetitionerna på Ögonblicksteatern startar augusti 2014 med premiär i september. Föreställningen kommer också att finnas på Ögonblicksteaterns turnérepertoar hösten 2015.

Textilmejeriet

Textilmejeriet får 100 000 kronor av Umeå2014 för att genomföra projektet Staden - tolv textila gestaltningar. Tolv konstnärer/konsthantverkare skapar textila bilder och mönster på ett gemensamt tema. Tidigare har de arbetat med handtryck, men i det här projektet kommer de för första gången att arbeta med digitalt textiltryck, något som innebär en stor utmaning men också nya möjligheter.

En färgskala baserad på de åtta samiska årstiderna utgör en gemensam grund. Temat Staden innebär att föreningens medlemmar hämtar inspiration från Umeå stad. I projektet ingår bland annat utställningar i Umeå folkets hus i juni och på Västerbottens museum hösten 2014.

• projekt