Skattjakt i kulturhuvudstaden

Umeå Geocaching Community vill arrangera ett stort geocaching-evenemang under 2014. Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott har beslutat bevilja 100 000 kronor till evenemanget.

Geocaching är en slags modern skattjakt som blivit en internationell företeelse och är populär även i Umeå. Utövarna söker sig fram till nya platser (”cacher”) via koordinater och ledtrådar på internet och med hjälp av GPS-mottagare. Platserna knyts till loggböcker på nätet och ibland använder man även olika slags föremål som vandrar och byts mellan deltagarna.

Umeå Geocaching Communitys tredagarsevenemang i Umeå i augusti 2014 ska rikta sig både till inbitna utövare och till nybörjare. Man ska skapa nya cacher i Umeå med koppling till olika temaområden och det kommer också att arrangeras kringaktiviteter.

Inför evenemanget planerar man att skicka ut ett speciella ”geocoins” med Umeå2014:s logotyp till Europas alla huvudstäder för att placeras i cacher där, och tanken är de ska vandra mellan utövare och så småningom nå tillbaka till Umeå. Man tänker också samarbeta med ett stort cachingevenemang i norra Finland för att nå fler internationella deltagare.

- Det här projektet kommer att skapa stort engagemang och nå nya målgrupper, med många aktiviteter förutom själva tredagarsevenemanget, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott.

Projektet beviljas 100 000 kronor av Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott. Det stöds också av studieförbundet Bilda och arrangörerna kommer även att söka samarbete med andra föreningar och organisationer.

- Umeå är redan känd som en mycket aktiv cachingstad som besöks av många cachare på genomresa. Vi vill få dem att stanna till i Umeå och visa staden och vad den har att erbjuda. Med det här evenemanget tänker vi sätta Umeå och Umeås kultur på cachingkartan, säger Mikael Björkman på Umeå Geocaching Community.

kommunalråd, ordförande kulturhuvudstadsutskottet

Sven-Olov Edvinsson