Två beslut av Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott

Pengar till hällkonst

Projektet Rock Art in Sapmi får 1 500 000 kr för 2013. 2miljoner kr reserveras för 2014.

Rock Art in Sapmi utgår från hällkonsten i vid bemärkelse. Genom samiska symboler och de nordliga kulturtraditionerna som grund levandegörs, förmedlas, tolkas och beskrivs historien, samtiden och framtiden på olika sätt. Det kan vara bland annat genom utställningar, teater- och berättarföreställningar, seminarier och program för skolan.

Förra året  fattade kulturhuvudstadsutskottet beslut om medfinansiering till projektet. Medel reserverades samtidigt för år 2013 och 2014. Projektet har nu kommit med en redovisning. Den visar att planen följs men att samtliga medel för projektet under 2012 inte har använts. Men utskottet bedömer att alla pengar kommer att behövas. I och med det finns inga hinder för att betala ut tidigare reserverade medel.

Pris för bilderbok får stöd

Krumelur, Föreningen för unga ord i norr får 40 000 kr till priset Årets svenska bilderbok – Snöbollen 2013.

Det nationella priset Snöbollen som initierats av Krumelur, föreningen för unga ord i norr, delades ut för första gången 2012. Det är den enda utmärkelsen i Sverige som uppmärksammar det unika med barnbilderboken,  att den förenar två konstarter, text och bild och vänder sig till både barn och vuxna. Priset delas ut på Littfest Umeå internationella litteraturfestival.

Kostnaderna för prisutdelningen är  80 000 kr, varav prissumman är 50 000 kr. Utifrån det ursprungliga beslutet att bidra till priset och rapporten som föreningen lämnat in, vill kulturhuvudstadsutskottet medverka till att priset kan delas ut under 2013.

Bildtext:
Hällbild, Nämforsen.
Foto: Petter Engman

(Fotografens namn måste anges)

Ytterligare information:
Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd