Umeå2014 inviger Stora Nolia

Lördag 3 augusti startar Stora Nolia-mässan i Umeå. Under invigningsdagen tar Umeå2014 Nolias stora scen i anspråk för att ge en försmak av kulturhuvudstadsårets mångfald, ett scenprogram med allt från breakdance till körsång. Under veckan, 3–11 augusti, kommer dessutom ett kulturstråk finnas i mässhall 4 (monterplats 510: 01 – 510: 56) där besökarna kan träffa Umeå2014-teamet tillsammans med entusiasterna och aktörerna som gör kulturhuvudstadsåret levande.

– Mässbesökarna får flera chanser att träffa personer som arbetar med projekt och evenemang inför Umeå2014. Stora Nolia är ett utmärkt tillfälle att nå många människor och förhandsvisa delar av kulturhuvudstadsårets program, säger Elisabeth Lind som är kommunikationschef för Umeå2014.

– Vi tror att det finns en stor nyfikenhet inför kulturhuvudstadsåret. Därför finns det all anledning för alla intresserade att ta sig till hall 4, säger Lars Olovsson, projektledare för Stora Nolia.

Medverkande i kulturstråket:

Västerbottens museum
VÄV 2014 – vävmässan och Slöjd anno 2014
Yrkes-SM

Med reservation för eventuella ändringar.

Programmet 3 augusti:

11.30–12.00 Morgonsoffan: Vad händer nu? Samtal med Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare för Umeå2014, Peter Sedlacek, för Friidrotts SM, Jenny Wik-Karlsson, anställd vid Svenska Samernas Riksförbund och Anki Berg, informatör vid Västerbottens museum. Intervjuare i morgonsoffan: Ulf Edberg

13.00–13.05 Välkomna till Umeå2014 på Stora Nolia! Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd och ordförande i kulturhuvudstadsutskottet inleder och hälsar välkommen.

13.10–13.20 Flerstämmigt! Kammarkören Sångkraft, Umeås mest välmeriterade kör

13.25–13.30 Hur är läget, Fredrik Lindegren? Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare för Umeå2014 – Europas kulturhuvudstad

13.30–13.45 Jojk och sång på Umesamiska Katarina Barruk, ung samisk sångerska med musiker

13.50–14.00 Flamenco! Rebecca Rubin, begåvad Umeådansare direkt från studier i Sevilla

14.03–14.05 Hur är läget, Ivi Orgusaar? Ivi Orgusaar, hantverkare och eldsjäl bakom Ersboda slöjdförenings projekt Kulturlöpare 2014

14.10–14.25 Ung jazz Trion Ava: Linda Bergström, Nils Andersson och Simon Petersson (Samarrangemang med River Stories/NorrlandsOperan)

14.30–14.40 Spoken Word! Nasteho Osman, prisbelönt spoken wordartist

14.42–14.45 Hur är läget, Victor Hillebjörk? Victor Hillebjörk, initiativtagare till U x U Festival 2014.

14.50 Breakdance i världsklass Fusion Force Crew

Moderator: Anna Sjöberg

Med reservation för eventuella ändringar.

Artistbeskrivningar:

Rebecca Rubin
Rebecca Rubin, föddes i Umeå 1987 och var verksam dansstuderande i sin hemstad fram till sommaren 2006. Då flyttade hon till Stockholm för att studera vidare på Dans- och Cirkushögskolans pedagoglinje med inriktning Flamenco. Ett år senare bestämde hon sig för att ta en annan väg in i den värld hon sedan åtta års ålder drömt om att få bli en del av. Målet blev Sevilla i södra Spanien, där hon sedan dess verkat som elev och dansare, med studier hos bl.a. Juana Amaya, Chloe Brule Dauphin, Concha Vargas m.fl. I Sverige håller Rebecca regelbundet klasser och workshops. Under det senaste året har hon skapat nya dansprojekt i samarbete med gitarristen Afra Rubino.

Kammarkören Sångkraft
Kammarkören Sångkraft är sedan mitten av 1970-talet en välkänd profil i Umeås kulturliv. Kören behärskar en bred repertoar - konstmusik, jazz och folkton - som sträcker sig över flera seklers vokala kompositioner. Under framträdandet på Umeå2014-dagen på Stora Nolia kommer Kammarkören Sångkraft att sjunga svenskt, folkligt, naturromantiskt och flera lite kortare sånger.

Fusion Force Crew
Fusion Force Crew bildades 2009 genom att gruppen träffats på event och dansbattles. Idag består Fusion Force Crew av tio killar från fyra olika städer som tillsammans vunnit både nationella och internationella danstävlingar. Under Umeå2014:s dags på Stora Nolia är det Boumaiza Samir, Zeraik Samir och Bendrihem Sabri som intar scenen med breakdance i världsklass.

Katarina Barruk
Katarina Barruk är en ung sångerska och jojkare från Storuman, numera bosatt i Umeå. Katarina Barruk utnämndes 2012 till årets unga artist på den internationella urfolksfestivalen Riddu Riđđu. Där har hon sjungit på umesamiska, som idag bara talas av ett tjugotal personer i världen. På Nolias stora scen blir det jojk och sång med Katarina Barruk och musiker.

Nasteho Osman
Spoken word är en sorts poesi eller enmansteater som kan talas, rimmas eller sjungas. Under Umeå2014-dagen på Stora Nolia uppträder den prisbelönta Spoken word-artisten Nasteho Osman från Umeå.

Ava
Avas musik är böljande och flödande, precis som Vindelälvens många forsar och sel. Den tar sitt avstamp i jazzen, men har influenser från alla möjliga håll och kanter. Utrustade med röst, gitarr och bas söker de svaren och för att behålla sitt mjuka och stillsamma uttryck har gruppen valt att förbli utan trumslagare. Trion ska spela in sin debutskiva i september och tänker sedan ge sig ut på vägarna för att sprida Avas musik vidare. Ava består av Nils Andersson, Linda Bergström och Simon Petersson.

Umeå2014 på Nolias stora scen
Kulturstråket på Stora Nolia