Umeå2014 öppnar webbshop

Nu finns en webbshop på Umeå2014-webben där privatpersoner och företag kan köpa profilprodukter och hantverk med koppling till kulturhuvudstadsåret 2014.

Kulturhuvudstadsåret kommer till stor del att handla om upplevelser i olika former. För den som också önskar ett fysiskt minne av året lanseras nu en webbshop med olika produkter som knyter an till Umeå och kulturhuvudstadsåret 2014.

– Det känns jättekul att äntligen kunna öppna webbshopen. Vi har fantastiska hantverkare med redan från start och fler tillkommer allt eftersom, säger Maria Brännström Häggström som är kontaktperson för Umeå2014:s profilprodukter.

I webbutiken ska det gå hitta hantverk med lokal Umeåanknytning, renodlat samiskt hantverk samt produkter som tagits fram specifikt med kulturhuvudstadsåret i åtanke. Hantverket kommer från både nationella, regionala och lokala formgivare.

– Vi kan med den här webbshopen erbjuda ett skyltfönster där formgivarna kan visa sina produkter för en betydligt bredare målgrupp, nationellt och internationellt, förklarar Elisabeth Lind, kommunikationschef på Umeå2014.

Webbshopen kommer att fyllas på med fler produkter under de närmaste månaderna. Dessutom erbjuds mer traditionella profilprodukter av olika slag, så som tröja, mugg och tygkasse. Bakom butiken står Fronta Umeå reklam AB som även levererar alla profilprodukter till Umeå2014.

Inom kort kommer butiken även att vara tillgänglig på engelska.

Kontaktperson:
Maria Brännström Häggström