Volontärbyrå för ideell sektor och Umeå2014 startas

Umeå2014 kommer att samarbeta med Västerbottens Idrottsförbund för att bygga upp en volontärverksamhet för kulturhuvudstadssatsningen och den ideella sektorn. Det beslutades av kulturhuvudstadsutskottet idag.

En dialog mellan Umeå2014 och Västerbottens idrottsförbund har inletts med syfte att etablera en volontärbyrå för den ideella sektorn i allmänhet och för Umeå2014 i synnerhet.

Umeå2014 står inför stora utmaningar inför kommande programår, dels med huvudinvigningen, dels med de åtta övriga årstidsinvigningarna. Utöver Umeå2014:s egna arrangemang ska föreningslivet och kulturaktörerna anordna cirka 250 arrangemang under programåret vilket kommer att ställa höga krav och förväntningar på volontära insatser. Den ideella sektorn, van att arbeta frivilligt och volontärt blir en naturlig part i uppbyggnaden av en volontärförmedling, vilket primärt inte är ett kommunalt uppdrag.

Ett koncept har diskuterats där ideell sektor är ägare av volontärbyrån och Umeå2014 köper en tjänst. Förmedlingstjänsten ska göra det enkelt att söka, bevaka och registrera volontäruppdrag och hitta volontärer som kan bidra med en arbetsinsats.

Kostnaden är totalt 740 000 kr fördelat på 210 000 kr år 2013 och 530 000 kr år 2014. Pengarna finns avsatta i budgeten.

Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd
Ordförande, kulturhuvudstadsutskottet