Volontärer belönas med biljetter

Den som verkligen vill vara med och sätta fart på kulturhuvudstadsåret i Umeå helgen 31/1-2/2 2014 kan göra det genom att engagera sig som volontär. Många har redan anmält sig och Albin Davidsson på Humlan som samordnar volontärsarbetet inför invigningshelgen är nöjd.

– Läget känns bara bra. Allt är under kontroll. På Humlan är vi vana vid att hantera ideella krafter i och med Umeå Open med mera, men vi har aldrig invigt ett kulturhuvudstadsår. Det är en del nya saker vi behöver tänka på men det känns bara kul, konstaterar Albin Davidsson.

De möjliga volontärsuppdragen handlar bland annat om att vara besöksvärd för gäster som anländer via Umeå Airport och att arbeta med säkerhetsfrågor.

Får se Klungan
Även om alla är införstådda med att åtagandet görs ideellt kommer volontärernas insats ändå att belönas med mer än ära och erfarenhet.

– Alla som åtar sig ett volontärspass på minst 6 timmar kommer att erbjudas en biljett till Klungans föreställning På rätt sida om okej, säger Albin Davidsson.

Albin vill samtidigt poängtera att biljetterna gäller för en specifik föreställning. Det går därför inte att jobba till sig fler biljetter eller lösa in biljetter som man redan köpt bara för att man åtar sig ett volontärsuppdrag.

Utbildningar i januari
Volontärerna kommer naturligtvis att få lämplig utbildning för att kunna utföra sina uppdrag, inom bland annat värdskap och säkerhet. Den utbildningen är planerad till två tillfällen, den 22 januari och 25 januari. Mer information om utbildningen meddelas längre fram.

För mer information om volontärsarbetet under invigningshelgen:

Albin Davidsson, Humlan
Projektledare