Life science-bolag får största ordern – i företagets historia

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2019 15:43 CEST

Sofia Mayans and Dan Holmberg, Inficure Bio.

Life science-företaget Inficure Bio har tecknat det största avtalet i företagets historia.

– Det känns otroligt bra. Ju fler stora kunder vi får, desto större blir vår trovärdighet. Avtalet är en fjäder i hatten för oss, säger Sofia Mayans, vd på Inficure Bio.

Nyligen beviljades Umeåbaserade Inficure Bio, som sitter på Umeå Biotech Incubator, två miljoner kronor från Vinnova – pengar som ska gå till att ta företagets produktutveckling till nästa steg. Och nu har man skrivit det största avtalet i företaget historia.

– Vi har tecknat avtal med schweiziska företaget Vifor Pharma. Det är vår första kund i Schweiz och det betyder mycket för oss, det ger oss bland annat större möjligheter att nå andra kunder på den schweiziska marknaden, säger Sofia Mayans.

Inficure Bio har tagit fram en modell som underlättar för läkemedelsföretag att snabbare och billigare testa framtida läkemedel mot fibros, alltså uppkomsten av ärrvävnad i organ. Ärrvävnad uppkommer när organet skadas och en vanlig orsak till organskada är inflammation i vävnaden. Att fibros uppstår är inget problem, men om det bli för mycket i organet kommer det att sluta fungera. Fibros kan till exempel uppstå vid fettlever, då ständiga inflammationer skapar större mängder fibros i levern.

– Fibros bidrar till drygt 40 procent av dödsfallen i västvärlden och det finns ännu inga effektiva läkemedel. Tack vare våra produkter kan läkemedelsföretagen snabbare och billigare ta fram läkemedel mot olika typer av fibros. Marknaden är gigantisk och avtalet med Vifor Pharma är ett steg i rätt riktning, säger Sofia Mayans som grundade Inficure Bio tillsammans med Dan Holmberg.

Inficure Bios arbete för schweiziska Vifor Pharma pågår ända fram till slutet av 2019.

För mer information:

Sofia Mayans, PhD, CEO Inficure Bio