​Plupp flyttar med till Navet

Även om det mesta blir nytt i Navet finns det vissa saker som du som idag besöker Umeå simhall kommer att känna igen. En sådan sak är sagofiguren Plupp som är ett välbekant ansikte för småbarn och deras föräldrar. Nu är det klart att även småbarnbassängen i Navet kommer prydas av Plupp.

När planeringen av småbarnsbassängen i Navet satte igång kändes det naturligt att Plupp skulle få flytta med. Tre olika företag fick komma med förslag på hur bassängen skulle se ut och snart kommer vi berätta mer om det vinnande förslaget.

Historiken bakom Plupp i Umeå simhall

Före 2001 var det bara en enkel plaskdamm med en fontän som fanns tillgänglig för de minsta besökarna till Umeå simhall och när verksamheten för dem skulle utvecklas satte tankarna igång. Alla var överens om att man ville skapa ett en riktig barnbassäng, ett äventyrslekland, för barnen och att bassängen skulle prydas av en figur.

Figuren skulle vara speciell och symbolisera det norrlänska på något. Ingen vet riktigt hur det hände sig att det blev just Plupp men så blev det och arbetet satte igång med att skapa en bassäng som symboliserade resan från fjäll till hav. Plupps skapare, Inga borg, var väldigt inblandad i framtagandet av bassängen, till exempel så är det Inga själv som har målat ögonen på figurerna i bassängen för att de ska se snälla ut.

Författaren Inga Borg var och är väldigt försiktig med var och hur Plupp får avbildas. Småbarnsbassängen i Umeå simhall är ett av två ställen i Sverige där figuren finns, vilket gör bassängen unik. Småbarnsbassängen fick i folkmun snabbt smeknamnet ”Pluppbassängen” och är ett mycket populärt inslag i badhuset för barn mellan 1-7 år. En anledning till att Inga gick med på att låta Plupp finnas i ett badhus kan vara att hon mer eller mindre växte upp i simhallar. Ingas pappa är den legendariske svenske simmaren Arne Borg som bland annat tagit flera OS-medaljer och fick Svenska Dagbladets guldmedalj 1926 för "en serie världsrekord".

• navet

Patrik Samuelsson