Ett år med Navet – en summering av första helåret

Navet summerar 2017 med 240 000 besökare och flera lyckade arrangemang, bland annat stora simtävlingar. Samtidigt visar årsbokslutet ett negativt resultat på cirka 5 miljoner kronor vilket bland annat beror på att man inte haft full täckning för hyran.

Navet har nu varit igång ett första helår och blickar tillbaka på ett lyckat år med många besökare. Saker som lyfts fram som positiva av besökare är bland annat tillgängligheten, det centrala läget och ljuset i 50-metersbassängen. Under året har också några större simtävlingar genomförts med lyckat resultat.

Under året har Navet haft cirka 240 000 besökare vilket inte når upp till målet på 250 000 besök, det är däremot en stor ökning jämför med den gamla simhallen, Umeå simhall. Främst har antalet besökare från simföreningar ökat stort. 2017 kom cirka 52 000 besökare från simföreningar jämfört med 24 000 på Umeå simhall under 1 maj 2015–30 april 2016.

Flera åtgärder för att förbättra luft- och vattenkvalitén

Det första året har Navet brottats med en del problem med luft- och vattenkvalitet. Flera insatser har genomförts, bland annat har tropikfläktar installerats, pH-värdet justerats, alkaliniteten har höjts och man fortsätter uppmana badgäster att tvätta sig ordentligt innan bad. Prover tas regelbundet och arbetet med att förbättra klimatet sker ständigt. För en stor anläggning som Navet tar det lång tid med intrimning och justering innan allt blivit rätt.

Underskott på cirka 5 miljoner kronor

Navet redovisar ett underskott på cirka 5 miljoner kronor vilket främst beror på att fritidsnämnden inte har full kostnadstäckning för hyror och kapitalkostnader. För detta saknas cirka 3 miljoner kronor. Verksamheten går också minus cirka 1,8 miljoner kronor på grund av oförutsedda uppstartskostnader. De största kostnaderna har främst varit för att förbättra luft- och vattenkvaliteten samt för att förbättra tryggheten för besökare och personal.

I fritidsnämndens budget för Navet ingick kapitalkostnader som nu ligger under kommunstyrelsen i form av avskrivningar från gamla simhallen. Därför äskar nämnden om en ramjustering 2018 på 3 miljoner kronor från kommunstyrelsen för de kapitalkostnader som ingår i den planerade finansieringslösningen för Navet. Ramjusteringen skulle innebära att fritidsnämnden kan täcka hyra och kapitalkostnader.

Mer information:

Stefan Hildingsson
fritidschef
Umeå kommun
stefan.hildingsson@umea.se

Patrik Samuelsson
avdelningschef, bad
Umeå kommun
patrik.samuelsson@umea.se

• Umeå

Baden är samlade i Umeå kommuns organisation för badhus och tempererade utebad.

I organisationen ingår:
Navet
Umelagun (tempererat utomhusbad)
Hemgårdens bad
Aquarena Storsjöhallen, Holmsund
Obbolabadet (tempererat utomhusbad)
Sävar simhall
Vallabadet, Hörnefors (har även tempererat utomhusbad)

Patrik Samuelsson

Presskontakt Avdelningschef fritid bad Umeå kommun 090-16 16 45