Hundra år av kvinnlig rösträtt firas med Elin Wägner i Väckarklocka, jubileumsversionen

Umeå Teaterförening och Riksteatern firar hundraårsjubileet av kvinnlig rösträtt i Sverige med föreställningen Väckarklocka, jubileumsversionen. Rösträttskämpen Elin Wägner kommer på besök från dåtidens Sverige till dagens samhälle för att höra vilka frågor som engagerar oss idag. Vilka kamper har vunnits och vilka frågor kvarstår att kämpa för? Den 20 februari kommer föreställningen till Umeå.

Elin Wägner var en av rösträttens förkämpar som 1914 var med och samlade in 350 000 namnunderskrifter för kvinnlig rösträtt. Trots det dröjde det fem år innan beslutet klubbades i riksdagen. Föreställningen tar avstamp i Wägners bok Väckarklocka om dåtidens varningssignaler men bygger på nutida insamlade berättelser från hela Sverige.

– Vi utgår från Elin Wägners rösträttskamp och berättar genom henne om dåtida och nutida väckarklockor. Vad har hänt sedan den kvinnliga rösträtten röstades igenom? Har vi tagit tillvara på återtagandet av våra röster under de hundra år som gått?, säger Maria Löfgren, regissör.

I Väckarklocka, som utkom 1941, beskriver Wägner med ilska en samtid som inte kommit längre trots den demokratiska utvecklingen. Manusförfattarna Katarina Bonnevier och Gunilla Edemo har utifrån Wägners tankegångar letat efter nutida varningsklockor. Genom de insamlade berättelserna får Wägner möta de kamper som berör oss idag.

– När boken kom fick den ett svalt mottagande, Elin Wägner var helt enkelt före sin tid. Men det gör att boken är lika aktuell idag som när den skrevs, fortsätter Maria Löfgren.

Väckarklocka, jubileumsversionen är en munter men samtidigt sorgesam berättelser där de stora kamper som vunnits firas och de kamper som återstår sörjs. En föreställning där teater, koreografi och musik vävs samman.

Föreställningen är en del av Riksteaterns långsiktiga satsning Demokratins gränser.

Den 20 februari gästar Väckarklocka, jubileumsversionen Vävenscenen. Arrangör är Umeå Teaterförening och ABF.

Medverkande
Marika Holmström
Maryam Nikandish
Anna Sise