Nya Rajden är här!

8 750 exemplar av Rajden har dykt upp i brevlådor idag och snart kommer de att finnas att hämta på bibliotek, butiker, samlingsplatser, hotell och arbetsplatser runt om i Umeå! Som vanligt finns däri Umeå Teaterförenings samlade scenkonstutbud för hösten, kompletterat med Umeå biblioteks- och barnkulturprogram samt många andra kulturarrangörers annonser och en rikhaltig kulturkalender. Dessutom har biljetterna släpps till några av höstens största scenkonstupplevelser!

Det är ingen idé att planera hösten förrän Rajden har kommit. Runt vardagsrumsbord och fikarum sitter Umeborna nu och gör anteckningar kring favoritföreställningarna och jämför med vännerna, familjemedlemmarna och kollegorna. Kvällar penslas in och biljetter bokas. I det samlade scenkonstutbudet finns något för alla:

Osebol är en by med drygt 40 invånare men det är också en poetisk dokumentär med berättelser som tillsammans utgör en mångfasetterad, personlig och levande gestaltning av svensk – och global – nutidshistoria. Om stad och land, en plats, en tid. Detta kritikerrosade verk möter vi på Studion i november. Musikfest blir det med Hög Tid, en manifestation längs Västerbottenskusten för att hedra spelmannen och samen Johannes Renström som brutalt dödades på ett bröllop 1886. Norrbottensteatern kommer tillbaka med en ny musikteaterföreställning som inte går av för hackor efter Kåldolmar och kalsipper i våras. Nybergs mekaniska verkstad berättar historien om en motståndsman i Kiruna. Hur mycket är vi beredda att offra för att stå upp för det vi tror på. I Riddare av tusen äventyr utmanar PotatoPotato den svenska jämställdhetspolitiken med en föreställning om flickan – i naturen och det offentliga rummet. I Förstå Världen möter vi några utvalda radiokorrespondenters berättelser och reflektioner från världens olika hörn. Barnen är ett postapokalyptiskt drama som utspelar sig i efterdyningarna av en kärnkraftskatastrof. Pjäsen har gjort succe i London och på Broadway. I detta smarta och rappa relationsdrama, med svart humor, får vi fundera över vilket historiskt ansvar vi har och tar – och vilket ansvar vi undviker.

I Nakna som foster och gudar träffar vi ständigt aktuella Karin Boye under hennes sista år. Genom ögonen på hennes stora kärlek Margot Hanel görs återblickar på parets liv och därmed blottas en osynliggjord historia. I dansfusionföreställningen Näss möter Marocko Paris. Hip-hop, nordafrikansk folkdans och nycirkus förenas i en energifylld blandning. I Gregarious, nycirkus i världsklass, bjuds vi på bländande parakrobatik, språngbräda och kinesisk påle. Detta är föreställningen som alla pratade om på årets Subcasefestival.

Dramaten besöker oss med De Oroliga, en berättelse om ett barn som inte kan vänta med att växa upp och om två föräldrar som helst vill vara barn. Fallfrukt berättar om kvinnor längst ner på botten, om tillfrisknande och om att välja livet. Stort skådespeleri, ordkonstnärsskap och nyttig ångest. En berättelse om minnen och glömska och alla historier som utgör ett liv. Skuggteaterns Kallar du, kommer jag är en teaterupplevelse i drive-inteaterformat som rönt stor uppmärksamhet. Ögonblicksteaterns Bastuklubben undersöker systerskap utifrån dambastun som rum och sammanhang. Den turnerande bastun och nyskrivna föreställningen ångar av kvinnors berättelser. Profilteatern sätter, i samarbete med Västerbottensteatern, upp Tillbaka innan midnatt där ett ungt par flyttar från stan till en avlägsen gård. Lugnet störs snart och det hela utvecklar sig till en psykologisk thriller.

På alla hjärtans dag 2020 är Klungan tillbaka med föreställningen Toppa jaget!, en komisk existentiell berättelse om att känna sig otillräcklig och att inte känna sig hel som människa. Något att se fram emot när mörkret drar in.

Vi ses i salongerna!

• Dans