Vinnare av Demo Day blev Flow Below, i mitten grundaren Fredrid Sahl. Till vänster tvåan Brawl Gaming med Martin Willman, Emil Ottosson och Jonas Gustafson. Till höger tävlingens trea, Peak Cycle Training med Lisbeth Wikström-Frisén.

​Smart idé för avloppsnät vinner startuptävling

Ett smart sätt att hitta läckor i avloppsledningar vann pitchtävlingen Demo Day som arrangerades i samband med Umeå Tech Arena.

Att startupbolag kan ha stor bredd på sina idéer märktes tydligt när 11 affärsidéer från höstens Startupprogram hos Uminova Innovation presenterades under den avslutande Demo Day.

Knädarr inför juryn

Inför närmare 300 personer i publiken på Norrlandsoperan, något som kan ge knädarr hos vilken entreprenör som helst, tog sig startupdeltagarna an den utmanande uppgiften att övertyga publiken och juryn om det förträffliga med den egna idén. Att dessutom klara av det på bara två minuter är ytterligare ett tufft prov som fått deltagarna att öva många gånger på sina presentationer, både inför varandra och hemma.

I prispotten låg totalt 50 000 kronor i stipendier från Nordea och när juryn slutligen sammanfattat sina intryck stod Flow Below kvar som vinnare. Idén bakom Flow Below presenterades av grundaren Fredrik Sahl, som varit en av deltagarna i Uminova Innovations startupprogram. Men teamet bakom har också varit viktigt och där har utvecklarna Jesper Svensson, Niclas Carlén och Sebastian Ahlberg bidragit med stort kunnande.

Läckande avlopp

Utgångspunkten för Flow Below är ett tydligt behov hos kommunala VA-bolag som ansvarar för drift och underhåll av rörnät. Många av dessa avloppsnät är trasiga och det läcker in lika mycket vatten som spolas ned. Med dagens metoder är det mycket resurskrävande och svårt att hitta var läckorna finns.

Lösningen som Flow Below tagit fram går ut på att installera sensorer i rörnätet och mäta temperaturen i avloppsvattnet. Datan som samlas in analyseras och utifrån temperaturskiftningar i rören går det att se var läckor finns.

Den smarta idéen gav Fredrik Sahl och hans team första pris och 35 000 kronor i stipendium från Nordea.

Inspirerande att vara med i Startupprogrammet

– Det har varit otroligt inspirerande att vara med i startupprogrammet och se alla deltagare kämpa på för att bli bättre. Man blir inspirerad och tänker att man ska kämpa på lika bra, säger Fredrik Sahl.

Nu efter vinsten i Demo Day är energin i teamet naturligtvis än mer på topp. Planeringen är redan igång inför nästa år.

– Under våren kommer vi att ta ytterligare kontakter med kunder och vi går igång till sommaren med flera nya projekt, berättar Fredrik Sahl.

Att ta sin affärsidé ut bland andra och presentera den från en scen inför flera hundra personer har varit en spännande och rolig upplevelse, menar han.

– Det är såklart nervöst att prata inför folk, men det är roligt att bli utmanad. Vi har redan fått mycket bra feedback, konstaterar en mycket nöjd Fredrik Sahl.

Övriga pristagare

Andra pris i tävlingen gick till Brawl Gaming, en plattform där spelare över 18 år kan tjäna pengar på e-sport. Vinsten är 10 000 kronor från Nordea.

Tredje pris gick till Peak Cycle Training, ett digitalt verktyg för mensstyrd träning för optimal prestationsutveckling hos kvinnliga idrottare och motionärer. Vinsten är 5 000 kronor från Nordea.

Alla idéer som presenterades under Demo Day:

Totalt har elva affärsidéer deltagit under höstens Startupprogram. Här är listan över de som presenterades under Demo Day.

Wellness Zone – Jonas Bergsten
Flow Below – Fredrik Sahl
Kulturbron – Hanna Ögren
Ease – Henrik Andersson och Mikael Nilsson
Resetoalett – Gunilla Moritz
Taxool Business Express – Oscar Granström
Peak Cycle Training – Lisbeth Wikström-Frisén
giggare.se – Tobias Stenborg
Easy Fishing – Roland Hellander och Thomas Johansson
Brawl Gaming – Martin Willman, Emil Ottosson och Jonas Gustafson
Lärkan – Agneta Lundström, Ewa Gruffman och Ann-Christine Sundbaum

Juryn bestod av Victor Ericson, Nordea, Mia Petersson, Omegapoint, och Mattias Eriksson, Partnerinvest Norr.