Svenska e-handelssajter pallar inte trycket under Black Friday, menar Ludvig Bohlin på ShimmerCat och Robert Winter på Elastisys.

Svensk e-handel går miste om miljoner under Black Friday

”127 miljoner kronor minus förra året – och det lär bli mer i år”

Black Friday har snabbt blivit en enorm shoppingdag i Sverige. Förra året handlade svenskarna för fem miljarder kronor.

– Men det hade kunnat vara betydligt mer, konstaterar Robert Winter på Elastisys, ett forskningsdrivet tech-företag i Umeå, som har undersökt e-handelssajternas prestanda.

Han får medhåll av Ludvig Bohlin på ShimmerCat – även det ett tech-bolag med bas i Umeå. Båda menar att maskininlärning kan lösa problemet.

– Sajter som inte pallar det extra trycket gör att e-handeln tappar miljoner i möjlig försäljning. Långsamma sajter säljer helt enkelt sämre, förklarar Robert Winter.

Under flera år har Elastisys mätt prestandan på svenskarnas 230 vanligaste shoppingsajter (svenska och internationella) och resultaten under Black Friday är slående.

• Samtliga sajter laddades färdigt i webbläsaren minst femton procent långsammare än vanliga handelsdagar.
  • Över hälften av sajterna (127 av 230) laddades minst fem sekunder – en evighet i dessa sammanhang – långsammare än vanligt, någon gång under dygnet.
  • Trettio sajter låg helt nere vid någon tidpunkt, så att sajten inte gick att nå över huvud taget.

Att prestanda är viktigt råder det inget tvivel om. Amazon har räknat ut att hundra millisekunders fördröjning kostar en procent av de möjliga intäkterna.

• – I vår mätning ser vi att kunderna till de här sajterna drabbas av 225 millisekunders fördröjning i genomsnitt. Omräknat i kronor ger det 127 miljoner i minus förra året – och det lär bli mer i år. Helt i onödan, säger Robert Winter.

– Med hjälp av maskininlärning kan sajterna ligga steget före prestandamässigt. Då behöver kunderna aldrig mötas av något annat än en fullt fungerande sajt. Svensk e-handel kan nå sin fulla potential, vilket är extra viktigt i dag med den ökade konkurrensen från både öst och från väst, avslutar Ludvig Bohlin.

Mer om företagen

Elastisys och ShimmerCat är forskningsavknoppningar från Umeå Universitet, med stöd av företagsinkubatorn Uminova Innovation. Elastisys bygger open source-lösningar som ger högre tillgänglighet och lägre kostnad för bland annat e-handel samt konsultar inom cloud och DevOps. ShimmerCat erbjuder en AI-baserad web-accelerator för e-handelsföretag.

Kontaktpersoner:

Robert Winter, vd på Elastisys