Johan Hedengran, affärsutvecklare tror och hoppas på kreativa och oväntade tävlingsbidrag.

Vinn 200 000 kr till din klimatsmarta energilösning

Klimatutmaningarna finns överallt och nu mer än någonsin behövs entreprenörshjältar som bidrar till att tackla problemen. Därför lanserar Uminova Innovation nu Energy Solution Challenge – en chans för dig med en klimatsmart energilösning att vinna 200 000 kr för idéutveckling eller för att lansera din produktion på en marknad.

Vi söker de bästa och smartaste idéerna i norra Sverige och vi vet att det finns gott om dem. Det kan vara allt från en grov idé på en servett till en färdig produkt eller tjänst redo att lanseras internationellt.

– Jag ser framför mig att vi får in många kreativa förslag, gärna oväntade lösningar, något som går utanför boxen, säger Johan Hedengran, affärsutvecklare vid Uminova Innovation och ansvarig för tävlingen.

– Det handlar inte bara om tekniklösningar. Att hjälpa människor förändra sina beteenden är också viktigt, lösningen kan även handla om det. Det finns inget område som behöver vara mindre relevant än andra, fortsätter han.

200 000 kronor är en stor summa som förhoppningsvis ska ge idébäraren möjlighet att också internationellt lansera sin idé, produkt eller tjänst. För det stannar inte vid pengarna. Utöver vinstsumman kommer vinnaren även att få affärsstöd av affärsutvecklare vid Uminova Innovation för att kunna lyfta sin idé ytterligare.

Man deltar genom att beskriva sin lösning på ett A4 och mejla den till oss senast 4 december. Vinnaren tillkännages innan jul. Alla detaljer hittar du på uminovainnovation.se/esc.

I samarbete med projektet Klimatsmarta Innovationsmiljöer (Energimyndigheten, Artic Business, Umeå Energi, Skellefteå Kraft och Skellefteå Science City) och North Sweden Cleantech.