Go Eco UF, tvättäkta vinnare av Entreprenörskap på riktigt 2015!

Vinnare har även utsetts i flera andra kategorier, se bifogad fil för alla pristagare med motiveringar. Det blir åtta företag som kommer att få representera Västerbotten på SM i UF-företagande i Stockholm 11-12 maj. De som är klara för att representera Västerbotten i Stockholm är:

Go Eco UF – Tannbergsskolan, Lycksele – Ekologiska tvättnötter.

Måltid på Nolltid UF– Tannbergsskolan, Lycksele–Kokbok med inköpslistor och tips på hur man sparar miljö och pengar.

Oliver Rey UF – Minerva Gymnasium, Umeå – Bröstnäsduk i renskinn.

Active UF – Minerva Gymnasium, Umeå – Träningspass för föreningar och företag ute på arbetsplatsen.

Skogslycka UF – Minervagymnasiet, Umeå – Torkade och pulveriserade bär.

North Ring UF – Anderstorpsskolan, Skellefteå – Egendesignad ring med Skellefteålogotyp och kapsylöppnarfunktioner.

Hälsosam Träning UF – Minerva Gymnasium, Umeå – Bok med träningstips och instruktioner.

Dustaway UF - Minerva Gymnasium, Umeå - Flyttstädning

Mässan arrangerades på Scandic i Skellefteå med 250 UF-elever i 82 utställande UF-företag. Under mässan delades även ett stipendium till en UF Alumni ut samt fyra priser i Finn upp, en uppfinnartävling för elever i åk 6-9.

Genom konceptet UF-företagande får ungdomar driva egna företag, så kallade UF-företag. UF-företagen bygger på ungdomars egna affärsidéer och de erbjuder verkliga varor och tjänster. Under ett år går ungdomarna igenom ett företags livscykel, från start av UF-företaget till dess avveckling. Varje år driver över 25 000 ungdomar 7 000 UF-företag runt om i Sverige.

För mer information om Ung Företagsamhet och UF-mässan, gå in på: www.ungforetagsamhet.se/vasterbotten.

Eller kontakta:

Regionchef: Jonas Nordin, tfn: 070-264 54 09

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Ung Företagsamhet har sex utbildningskoncept: Snilleblixtar, Vårt samhälle, Finn upp, Se möjligheterna, Företag för en dag och UF-företagande. Dessutom finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare.

Ung Företagsamhet vill ge unga en tro på sin egen företagsamhet genom våra två lika viktiga områden – företagsamhet och företagande. Vi gör det genom att kombinera teori och praktik på ett inspirerande och roligt sätt och allt detta sker genom skolan. Organisationen ger unga en kontakt med näringslivet och företagande.