Innovation Camp

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2018 14:25 CET

Att unga tidigt får uppmuntran att öva på sin kreativitet är viktigt på många plan.

Innovation Camp i samarbete av

Ung Företagsamhet, Umeå Energi och Minervagymnasiet

Nu på torsdag den 29 november genomförs Ung Företagsamhet och Umeå Energi ett Innovation Camp på P5 i Väven. Över 70 elever från 4 olika gymnasieprogram från Minervagymnasiet kommer få ett case som det under en dag ska försöka lösa på ett innovativt och kreativt sätt.

Kl 16-17 pitchar eleverna sina idéer för en jury som väljer ut en vinnande idé. Denna gång kan vi glädjande meddela att det vinnande bidraget kommer utgöra en del i en prototyp som kommer kunna testas på Energicentrum i Klabböle.

Innovation Camp genomförs under en skoldag och syftar till att träna elevernas kreativitet, samarbetsförmåga, handlingskraft och lust att leverera lösningar under tidspress. Med case från företag får eleverna en naturlig och intressant koppling till näringslivet samt att företagen får möta en intressant och relevant målgrupp i gymnasieeleverna som är bärare av de innovativa idéerna.

- Innovation Camp är ett fantastiskt inspirerade sätt att ge ungdomar möjlighet att tillsammans använda sin kreativitet och sitt driv. Vi tror stark på att elever behöver en koppling till näringslivet och att detta ger dem möjlighet att våga tror på sig själva och sin egen företagsamhet. Att Umeå Energi dessutom har siktet inställt på att med inspiration från det bästa bidraget ta detta vidare och testa som pilot är ju fantastiskt inspirerande för Minerva eleverna, säger Frida Stighäll regionchef Ung Företagsamhet Västerbotten.

Kommentarer (0)

Kommentera