Innovation Camp i Umeå - 100 gymnasieelever samlas på Sliperiet 26 maj

På temat "Ett bättre och mer hållbart Umeå" samlas 100 gymnasieelever på tisdag 26 maj för att under en hel dag arbeta fram idéer i case presenterade av ABB och Bostaden. Ung Företagsamhet och Dragonskolan har ett nära samarbete och låter nu eleverna få komma ifrån skolmiljön för att prova hur en dag kan vara i kommande yrkeskarriär.

Elever från både ekonomi- och teknikprogrammet åk 2 arbetar tillsammans under ledning av elever från åk 3 som läser en ledarskapskurs. Ung Företagsamhet får chansen att träffa blivande UF-elever och stärka relationen till samarbetspartners medan Dragonskolan kan erbjuda sina elever något utöver det vanliga skolarbetet.

Dagen på Sliperiet inleds med frukost och mingelbingo där deltagarna ska mingla sig fram och kryssa i olika påstående på sin bingobricka.

Regionchef på Ung Företagsamhet Jonas Nordin kommenterar inledningen så här:

- En viktig del i det här är att eleverna ska få uppleva situationer som till en början kan kännas något obekväma, men som stärker dem väldigt mycket i slutändan. Därför får de testa på att mingla med personer de inte pratat med förut, arbeta med andra än bästa klasskompisarna, presentera för en jury samt vara i en för dem ny miljö.

När ABB och Bostaden presenterat sina case och inspirerat eleverna är det dags att börja jobba. Under dagen ska de grupperna skriva ner sin idé och på eftermiddagen presentera för en jury. De bästa grupperna i respektive case vinner en middag tillsammans med gruppen.

Pernilla Öhrn är lärare på Dragonskolan ekonomiprogram:

- Vi lärare och personalen från UF ska ha en mer tillbakadragen roll, tanken är att eleverna från ledarskapskursen ska leda var sin grupp och se till att mål och deadlines hålls. Vi ser mycket fram emot den här dagen som blir ett bra break i en annars späckad period fram emot examen.

Hela dagen hålls på Sliperiet och en tanke med valet av en öppen miljö är att kunna välkomna besökare och förbipasserande som är nyfikna på vad som händer.

• bostaden
  • abb