SM truppen i Ung Företagsamhet klar

Årets UF mässa var mycket lyckad och energifylld. Gymnasieeleverna erbjöd ett brett utbud av tjänster och produkter. Nytt för i år var att även grundskolan var på plats med Moröskolans årskurs 5 elever som bjöd på en välbesökt uppfinnarutställning. Förutom att mässan är ett väldigt inspirerande arrangemang så delas det även ut ett stort antal priser. Ung Företagsamhet meddelar stolt att dessa företag kommer representera Västerbotten på SM i maj:

Årets UF-företag

Motivering:Ett företag som ligger rätt i tiden med god försäljning och lönsamhet. De har en tydlig plan för framtiden och en presentation som var en riktig ögonöppnare för juryn. De lyfter hela vägen till toppen.

1:a pris: Lashlift Skellefteå UF, Anderstorpsgymnasiet,
Skellefteå

2:a pris: Mina Mål UF, Minervagymnasium, Umeå

3:e pris: SocialLift UF, Dragonskolan, Umeå

Årets tjänst

Motivering:Första pris går till ett UF-företag som har ett långsiktigt tänk inför framtiden med kunden i fokus. Entreprenörerna visar en stor mognad och god förståelse vad det innebär att driva företag. Med sin kundnöjdhet kommer tjejerna lyfta sitt företag till nya nivåer.

1:a pris: Lashlift Skellefteå UF, Anderstorpsgymnasiet,
Skellefteå

2:a pris: Ride n Learn UF, Liljaskolan, Vännäs

3:e pris: SocialLift UF, Dragonskolan, Umeå

Årets vara
Motivering:Med en tydlig målsättning har vinnaren siktat högt och nått höjd i både resultat och produkt.

1:a pris: Mina Mål UF, Minervagymnasium, Umeå

2:a pris: Button Up UF, Minervagymnasium, Umeå

3:e pris: T-shirt For A Cause UF, Dragonskolan, Umeå

Årets säljare

Motivering:Med sin positiva energi tar hon på ett naturligt sätt plats – en trygg och målinriktad säljtalang.

1:a pris: Hanna Hörnlund, Mina Mål UF, Minervagymnasium
Umeå

2:a pris: Samantha Khoo, Button Up UF, Minervagymnasium Umeå

3:e pris: Ting Odlander Nilsson, Tajarin UF, Dragonskolan Umeå

Årets hantverkare

Motivering:En väl genomtänkt affärsidé och gediget hantverk. Vår vinnare låter sin målgrupp vara med och färga slutresultatet som blir magiskt.

1:a pris: Dupin UF, NTI Gymnasiet, Umeå

2:a pris: Lashlift Skellefteå UF, Anderstorpsgymnasiet, Skellefteå

3:e pris: Cozymade, Dragonskolan, Umeå

Årets hållbara UF-företag

Motivering:Affärsidén tar fasta på att lösa ett vardagsproblem som samtidigt bidrar till en cirkulär ekonomi. En innovativ lösning med stark affärsmodell som gör det lätt att göra rätt.

1:a pris: Recycling UF, Liljaskolan, Vännäs

2:a pris: Pure Fruit UF, Dragonskolan Umeå

3:e pris: Herstory UF, Dragonskolan, Umeå

Årets innovation

Motivering:Genom en tydligt innovativt produkt, har detta UF-företag, har detta utvecklat en lösning utifrån ett verkligt behov. Genom multifunktionalitet kommer detta företag kunna hoppa högre än någonsin.

1:a pris: Snow Tools UF, Liljaskolan, Vännäs

2:a pris: 6-snack UF, Dragonskolan, Umeå

3:e pris: Allteknik UF, Liljaskolan, Vännäs

Årets samhällsentreprenör

Motivering:Med entusiasm och driv har företaget identifierat och på ett moget sätt arbetat med ett stort samhällsproblem. De skapar medvetande och handlingskraft hos barn och vuxna och bidrar till ett bättre och tryggare samhällsklimat.

1:a pris: Schysstare UF, Tannbergsskolan, Lycksele

2:a pris: Dupin UF, NTI Gymnasiet, Umeå

3:e pris: Values UF, Dragonskolan, Umeå

Årets monter

Motivering:En inbjudande trattoria som gjort vägen från Västerbotten till Italien betydligt kortare. Här har man verkligen gjort det lilla ägg-stra. Kan man boka bord?

1:a pris: Alimento UF, Minervagymnasium, Umeå

2:a pris: Knatte-Event UF, Malgomajskolan, Vilhelmina

3:e pris: Ride n Learn UF, Liljaskolan, Vännäs

Årets UF-lärare

Motivering:

Årets UF-lärare sprider med glädje entreprenöriell energi och är en sann ambassadör för Ung Företagsamhet. Läraren är mycket erfaren och har under åren mött olika versioner av elevgrupper vilket har utvecklat lärarens elevbemötande till en hög nivån. Årets vinnare andas entreprenörskap och ställer alltid upp, oavsett veckodag eller tid på dygnet, både för elever och kollegor. Genom ett genuint intresse och nyfikenhet deltar Årets UF-lärare ofta på konferenser, mässor och andra träffar som Ung Företagsamhet arrangerar. En riktig glädjespridare som med sin fantasi och sitt peppande sätt att engagera och inspirera elever och kollegor dessutom har goda kontakter inom företagsbranschen i lokalområdet.

Vinnaren är: André Wiklund, Liljaskolan, Vännäs

Årets UF-skola

Motivering:

Årets UF-skola har på ett bra sätt visat att de uppnår alla kriterier som efterfrågas. Särskilt utmärks skolan genom sin helhjärtade satsning kring att UF-företagande ska vara möjligt för alla elever på skolan. Åtta av tio program har UF-företagande i sin ordinarie verksamhet detta läsår och lärare från olika program och olika arbetslag arbetar framgångsrikt tillsammans. Gemensamma aktiviteter arrangeras för samtliga UF-elever och skolan kopplar på ett bra sätt in besök från näringslivet och låter eleverna utmanas utanför skolans väggar. UF-rektorn lovar dessutom att antalet UF-elever kommer att växa ytterligare i framtiden!

Vinnaren är: Anderstorpsgymnasiet, Skellefteå.

Årets affärsplan

Motivering:

En mycket trevlig och lättläst affärsplan med en tilltalande layout. En affärsplan som har tydliga och uppföljningsbara mål, med en spännande produkt som skapar lönsamhet.

1:a pris: Button Up UF, Minervagymnasium, Umeå

2:a pris: Be Bold UF, Anderstorpsgymnasiet, Skellefteå