Umeåprofiler syns i nationell kampanj.

En ny nationell kampanj för Ung Företagsamhet har startat. Med personliga berättelser och bilder på före detta UF-företagare och nuvarande UF-lärare ger vi våra forskningsresultat liv. Kampanjen ska visa att Ung Företagsamhet gör skillnad för så många människor och för samhället i stort. Forskning visar att elever som drivit UF-företag startar fler företag, får högre inkomst och blir oftare chefer senare i livet. Dessutom får de lättare jobb. Två av de som är med i kampanjen är Erik och Emilia Lindmark från Umeå som driver E&E Glasses.

- Genom kampanjen vill vi visa att våra forskningresultat stämmer och att vår verksamhet verkligen gör skillnad. För oss i Västerbotten är det väldigt roligt att Erik och Emilia från E&E är med i kampanjen som syns i landets stora tidningar och deras webb, säger regionchef Jonas Nordin

- Ung Företagsamhet var en ögonöppnare, och vårt UF-år väckte många tankar hos oss. Plötsligt inser man att man kan göra det man brinner för. Det är självförverkligande att starta eget, berättar Erik och Emilia.

Erik och Emilia träffas på civilekonomprogrammet på Umeå Universitet. Den ekologiska glasögonkollektionen hänger ihop med deras gemensamma intresse för socialt entreprenörskap. De vann faktiskt SM i socialt entreprenörskap två år i rad genom deras arbete med bland annat minröjning i Kambodja.

- Vi älskar Norrland och naturen. När vi båda började se dåligt, tyckte vi att det saknades snygga glasögonbågar på marknaden. Eftersom vi båda hade drivit UF-företag i gymnasiet vaknade entreprenören i oss till liv. Vi vill skapa en glasögonkollektion med norrländska förtecken. Det resulterade i ekologiska bågar av bland annat renhorn och fjällbjörk och företaget E & E Glasses.