Ung Företagsamhet satsar och rekryterar 2 nya till teamet

Nu anställer Ung Företagsamhet Västerbotten två nya medarbetare för att tillgodose efterfrågan av att arbeta med företagsamhet i skolan.

Ung Företagsamhet Västerbotten kommer fokusera mer på grundskolan. Målet är att ännu bättre stötta lärarna att arbeta mer entreprenöriellt och därmed uppmuntra elevernas driv och företagsamhet redan från årskurs 3. Ung Företagsamhet har tre bra läromedel; Vårt Samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi som underlättar detta sätt att lära genom hela grundskolan.

Rollen som projektledare på grundskolan kommer Petra Umaerus att axla. Petra är utbildad och har arbetat som musiklärare samt har en bakgrund som projektledare inom handikapporganisationen både i Sverige och internationellt.

-Det känns härligt att vi har möjlighet att göra denna riktade satsning på grundskolan och på så sätt ge fler elever möjlighet att få uppmuntran att utveckla sitt eget driv genom hela sin skoltid. Ju tidigare vi kan göra detta desto bättre. Att vi lyckats rekrytera Petra men sin fantastiska kompetens kommer göra stor skillnad för vår utveckling, berättar regionchef Frida Stighäll

UF anställer även en till skolinformatör på gymnasiet i Tilda Tullnér. Tilda tog studenten 2018 och har drivit UF företag framgångsrikt och är en riktigt duktig inspiratör. Tilda kommer arbeta fokuserat mot gymnasieeleverna och deras utveckling.

-Det är tack vare det viktiga stöd vi får från kommunerna samt att vi fått utökat stöd hos våra privata partners som vi nu har möjlighet att växa vilket känns bra och viktigt för vår och elevernas utveckling, avslutar Stighäll

Ung Företagsamhet arbetar med att ge unga möjligheten att få öva på sin egen företagsamhet, kreativitet och driv i skolan. Fokus har legat på att elever på gymnasiet ska få möjlighet att driva UF företag, en processutbildning under gymnasiet då de startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår. Över 830 elever i Västerbotten har tagit denna möjligheten i år vilket är fler än någonsin tidigare och intresset är stort. Målet är att alla elever oavsett program ska få möjlighet att driva UF företag om de vill samt att alla grundskoleelever ska ha fått ta del av våra läromedel.

• vännäs
  • lycksele