Demokratin tar plats på scen

Snart går en av de viktigaste festivalerna för kulturengagerade ungdomar av stapeln, Ung Teaterfestival 2018. Festivalen pågår 27-30 april i Vadstena kommun och är ett samarbete mellan Vadstena Unga Teater och Ung Teaterscen.

Sex föreställningar är uttagna, från medlemsföreningar runt om i Sverige, och kommer att spelas under tre dagar. Under dagarna kommer det även vara workshops av och för ungdomar och förbundet Ung Teaterscen håller sitt årsmöte.

“Det känns fantastiskt att vara med och skapa något så viktigt som Ung Teaterfestival”, säger Carl Toreborg, ledamot och ansvarig för workshopsutbudet på festivalen. Carl är med sina 16 år en av de yngsta i förbundsstyrelsen. “Vi erbjuder en mötesplats för alla unga i Sverige som brinner för scenkonst”.

I år är det andra året som Ung Teaterscen anordnar en festival och intresset har varit stort från början och växer. Festivalkommittén arbetar aktivt för att möjliggöra för så många som möjligt att kunna närvara under dagarna. Under festivalen kommer även Ung Teaterscen hålla sitt årsmötet och en viktig del i processen är att ungdomar som aldrig tidigare varit på ett av förbundets årsmöten ska åka därifrån med en tilltro på demokratiska processer. Många politiker, skådespelare och teaterledare har sin grund i amatörteaterrörelsen och deras föreningar.

“Förbundets medlemsföreningar gör ett otroligt viktigt arbete och ger barn och ungdomar en aktiv fritid med möjlighet till konstnärlig och personlig utveckling.”, säger Anna K. Liljeblad, ordförande. “Det kommer bli helt fantastiskt att få vara med på plats och ta del av allt som skapats.”

Föreställningarna som blivit uttagna är

Sjutton, inte sjuttio - HUMUS (Hedemora)

Gilla mig - Teater Arken (Helsingborg)

364 dagar utan dig - Teater Entré (Göteborg)

Och så levde de lyckliga - Teater Entré (Göteborg)

Tre systrar - Vadstena Unga Teater (Vadstena)

Peace, Love and Understanding - Studio Westmannia (Västerås)

• Stockholm

Ung Teaterscen är en självständig ideell organisation inom amatörteatern som ska verka utifrån barn och ungas perspektiv. Förbundet arbetar för att barn och ungdomar ska ha möjlighet att, genom demokratiska arbetsformer, skapa ett eget konstnärligt uttryck samt vara representerade där beslut som rör deras verksamhet fattas.
Förbundet består av ca 4000 medlemmar som är engagerade i lokala föreningar i olika delar av landet, från Malmö i söder till Umeå i norr.

Saga Hedberg

Presskontakt Generalsekreterare