Premiärföreställing på Vardaga Norrgården i Solentuna. Foto Kitty Chan.

Unga Klaras kör uppträder för äldreboenden

Unga Klara skulle egentligen ha åkt till Düsseldorf i maj för att spela föreställningen X på den stora internationell teaterfestivalen Theater der Welt. Resan blev av förklarliga skäl inställd. Och istället har den nuvarande ensemblen, bestående av bland andra Mikael Augustson, Kitty Chan, Parwin Hoseinia, Ellen Söderhult, Anna Thiam och Julian Vigil satt samman ett sång- och musikprogram som Unga Klara erbjuder kostnadsfritt till en rad äldreboenden i Stockholm, så att de boende får uppleva levande sång och musik i trädgården, på parkeringsplatsen eller från sina fönster och balkonger.,

- Att spela för en stor internationell publik på en festival i Düsseldorf eller på ett äldreboende i Stockholm är inte så stor skillnad, säger Anna Thiam, skådespelare och sångare som just nu arbetar på Unga Klara. - Oavsett vilket vill man ge, och här känns det extra viktigt då de boende just nu inte kan ta sig till teatrar eller musikhus.

- Det blir ett kul avbrott i den annars så upp- och nervända vardagen för de äldre som bor hos oss! hälsar Petra Lindhe, verksamhetschef på Attendo Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende.

- För våra äldre betyder det mycket att få se och höra sång och musik ”på riktigt”, säger Gunilla Bergström, aktivitetshandledare på Hornskrokens vård och omsorgsboende. - Vi har ofta sång och musik som aktivitet, men som läget är nu är det svårt att genomföra. Så därför välkomnar vi Unga Klaras kör med en stor kram!

Datum & boenden:

19 maj Vardaga Norrgården, Sollentuna
20 maj Kopparegården, Vällingby
22 maj Attendo Sabbatsbergsbyns vård- och omsorgsboende, Stockholm
25 maj Villa Agadir, Lidingö
26 maj Hornskrokens vård och omsorgsboende, Zinkensdam

Fler datum och platser kan tillkomma!