Hot och bråk i Unga Klaras skolpublik blev pjäs

Hot och bråk i Unga Klaras skolpublik blev pjäs

När eleverna har gett upp om skolan. Och skolan har gett upp om eleven. Innan alla ger upp helt, vad gör vi då? 23 feb har Unga Klara och Folkteatern i Gävleborg premiär för ”Vad ska du ha mig till?”, en nyskriven pjäs som blev till efter en stökig händelse bland skolpubliken på Unga Klara. Vi vill fortsätta diskussionen med lärare och elever: Vad ska vi ha skolan till? Vad vill vi ha den till?

För några år sedan spelade Unga Klara en föreställning för högstadieelever i Stockholm. Under genrepet blev några elever uppenbart provocerade av innehållet. De kommenterade högt, störde skådespelarna och publiken. Unga Klara valde att avbryta föreställningen när en av dem hotfullt påstod sig bära kniv.
Ingenting mer hände i salongen. Ingen blev skadad och teatern och eleverna kunde så småningom ha ett samtal. Lyssna gärna på intervju om händelsen med Unga Klaras teaterpedagog här.
Det som däremot förvånade var andras reaktioner. En lärare kom och tackade för ”ingripandet” då den själv inte agerade. Först i efterhand har vi förstått att en lärare inte har särskilt många befogenheter att själv ingripa. Unga Klara började följa upp, diskutera, arbeta, träffa människor som arbetade förebyggande mot våld i skolan. Så småningom föddes tanken till en pjäs. Och ett samarbete.

Som två teatrar som turnerar i varsitt län står nu Unga Klara (Stockholms län) och Folkteatern i Gävleborg (Gävleborgs län) bakom en produktion där våra olika erfarenheter av insyn i skolvärlden får komma fram. Två regioner på olika platser i Sverige men med många liknande erfarenheter och bilder.

23 februari är det premiär för den nyskrivna föreställningen ”Vad ska du ha mig till?” av Erik Uddenberg. Det är en dialog mellan en lärare och en elev om meningen med skolan, om vad den är och om vad den kan vara. I förlängningen om meningen med livet självt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

”Vet du vad det speciella med mig är?
Det speciella med mig är att jag behöver inte dig. Alls.
Jag vet redan mer om världen än vad du vet. Och det jag behöver lära mig om världen, det kan jag inte lära mig av dig.”

En elev har intelligent genomskådat skolans dubbla funktion: att lära ut, och att sortera. Som bortsorterad sedan länge verkar det finnas bättre möjligheter på andra håll.

Läraren vill ha eleven tillbaka. Kanske själv en gång bortsorterad?

”Och rätt ofta får jag höra vilken skit jag är. Hur dålig jag är.

För att man kräver det omänskliga av mig: jag ska se till att alla får bästa betyg. I allt.”

Mötet dem emellan blir till ett schackparti om meningen med skolan, om vad den är och vad den kan vara. Och i förlängningen ett parti om meningen med livet.

Föreställningen Vad ska du ha mig till? är cirka 30 minuter lång. Den efterföljs av ytterligare 60 minuters samtal i mindre grupper utifrån frågor som: Hur är skolan? Vad ska vi ha den till? Vad vill vi ha den till?

Genom att öppet betrakta och samtala om skolan får vi också syn på hur viktig den är, och hur den och vi själva kan utvecklas.

För trots allt är det ju så: De allra flesta av oss har inte alls gett upp. Det minsta.

VAD SKA DU HA MIG TILL?

Manus: Erik Uddenberg
Regi: Cilla Thorell
Scenografi, ljusdesign och kostym: Sigyn Stenqvist
Skådespelare: Oldoz Javidi, Björn Johansson
Dramapedagog: Elin Callmer

Unga Klara och Folkteatern i Gävle i samarbete.

Görs med stöd av Stockholms läns landsting.

För mer info, pressbiljetter eller bilder, vänligen kontakta Hillevi Berg Niska, pressansvarig Unga Klara 0730-379969, hillevi@ungaklara.se

Unga Klara vill genom teater involvera barn och unga i en professionell konstnärlig process, för att inspirera och utmana dialogen om de viktigaste frågorna i livet.