​Bara 1 av 3 unga ser ljust på sin ekonomiska framtid

I den färska rapporten ”Tro, hopp och pengar” från Ungdomar.se och SEB framgår det att bara 1 av 3 av de unga i undersökningen ser ljust på sin framtida ekonomi samt att över 70 procent upplever att de blir lyckligare av pengar. Rapporten, som bygger på en enkätundersökning utförd på Ungdomar.se med över 3500 svarande i åldrarna 13-25 år, visar även att nära hälften av ungdomarna tänker på sin framtida ekonomi när de gör olika livsval.

– Vi tycker att det är avgörande att en bank bryr sig om framtida generationer och vill bidra med en så viktig aspekt av välmående som finansiell kunskap är. Rapporten är vårt sätt att göra ungas röster hörda i dessa frågor. Från mars till april kommer vi dessutom ge oss ut på Sveriges största hållbarhetssatsning, we_change, där SEB tillsammans med andra aktörer kommer att möta unga i deras funderingar gällande framtid, samhällsförändring och i SEB:s fall privatekonomi, säger Kim Waller, vd för Ungdomar.se.

Ungdomar.se är en av Sveriges största digitala plattformar för unga – som över 80 000 ungdomar besöker varje vecka för att diskutera frågor som berör ungdomar. Ungdomar.se och SEB har nu inlett ett samarbete för tillgodose ungdomars funderingar gällande privatekonomi.

Ungas krav på bankerna: bli mer digitala
– Svaren visar att ungdomar efterfrågar en annan typ av service än tidigare generationer. Det ska gå fort, vara enkelt och digitalt. Det personliga mötet är sekundärt. Pedagogisk information, gärna presenterad i en digital lösning, är mer centralt. Här gäller det för oss som jobbar med de här frågorna att möta de önskemålen. Därför är samarbetet med Ungdomar.se ett steg i rätt riktning för oss. Där kan kan vi möta ungdomarna på deras premisser, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

Tjejer mer oroliga än killar
Rapporten visar att bara 1 av 3 ser ljust på sin ekonomiska framtid. Oron för den egna privatekonomin har även en koppling till svårigheter i samhället överlag. Oron är dessutom större bland tjejer än killar.

– Jag tycker att betydligt fler borde se ljust på sin ekonomiska framtid. Vi har ekonomisk tillväxt i landet vilket lite förenklat betyder att varje ny generation faktiskt får det bättre än den föregående. Den oro många känner för sin ekonomiska framtid är i många fall överdriven, de allra flesta kommer att få jobb, inkomster och en ordnad ekonomi. Skaffar man sig lite grundläggande ekonomiska kunskaper och parar det med sunt förnuft så har man en bra grund att stå på, säger Jens Magnusson.

Ytterligare ett tecken på att dagens unga kan se på framtiden med tillförsikt är att antalet unga som hamnar hos Kronofogden minskar. Vidare uppger 51 procent att de sparar till en buffert för oförutsedda händelser och bostad.

Fyra ekonomitips till ungdomar från Jens Magnusson

• Satsa på din utbildning, du själv är din största tillgång!
  • Skaffa en buffert via månadssparande – det skapar en trygghet.
  • Var mycket skeptisk till köp på avbetalning och snabba smålån, t.ex. via sms.
  • Försök komma igång med ett långsiktigt målsparande t.ex. till första bostaden.

– Sambandet mellan pengar och lycka är intressant. Att tre av fyra svarar att de blir lyckligare av pengar kan låta ytligt men de har absolut en poäng. Inte för att pengarna i sig gör människor så mycket lyckligare men motsatsen, brist på pengar, skapar en stress som påverkar många delar av livet och även hur lycklig du känner dig. En större ekonomisk stabilitet och trygghet tar bort mycket av den stressen och pressen, vilket gör att många också blir lyckligare. Det gäller alla, ung som gammal, säger Jens Magnusson.

Läs och ladda ner rapporten på Ungdomar.se

För mer information vänligen kontakta
Kim Waller, VD, Ungdomar.se kim.jakobsson@ungdomar.se

• privatekonomi
  • unga
  • rapport
  • enkät
  • ungdomar.se

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 80 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.

Ungdomar.se är ett socialt företag där eventuella vinster ska reinvisteras i verksamheten. Verksamheten inriktar sig på idag på tre huvudområden: långsiktig hållbarhet, ungdomars hälsa och ungdomars sysselsättning. Ungdomar.se ingår i den privatägda företagsgruppen Stenhaga Invest.