Ny handbok förebygger livslångt utanförskap

Det föds ca 100 000 barn i Sverige varje år. Av dessa hamnar mellan 10 000 och 15 000 i utanförskap. Med handboken Att förebygga livslångt utanförskap, som nu ges ut av Ungdomar AB, besvarar Lasse Mattila viktiga frågor som sparar både mänskligt lidande och miljontals skattekronor.

Med bakgrund i ett maskrosbarns uppväxt och med över 20 års erfarenhet av arbete med utsatta barn och ungdomar, besvarar Lasse Mattila många av vår tids mest angelägna frågor bland föräldrar, inom skolan och inom socialtjänsten, däribland:

• Hur skapar vi hållbara relationer över generationsgränserna och positivt mänskligt växande för oss själva och våra barn och ungdomar?
• Vilka grundläggande behov har våra barn och ungdomar och hur kan vi som föräldrar, yrkesverksamma och/eller andra viktiga vuxna tillgodose dessa?
• Hur kan vi inom skolan bemöta skolk, bristande måluppfyllelse och destruktivt och normbrytande beteende med hållbar förändring som resultat?
• Hur kan vi effektivisera våra barns och ungdomars inlärning och testa allas unika inlärningsstil? (Boken innehåller ett inlärningstest)
• Hur kan vi inom socialtjänsten skaffa oss relevant underlag för beslut och åtgärder samt mångdubbla effektiviteten av våra insatser?

Att förebygga livslångt utanförskap ges ut av Ungdomar AB, som bland annat driver den populära ungdomssajten Ungdomar.se.
– Vi tycker det är otroligt viktigt att jobba med de här frågorna, framför allt med alla vuxna som på ett eller annat sätt är i kontakt med barn och unga i sin vardag. Genom att ge ut boken hoppas vi kunna bidra till att utanförskapet minskar i samhället, säger Kim Jakobsson, vd på Ungdomar AB.

Boken vänder sig såväl till föräldrar som till andra vuxna som i sitt dagliga arbete och engagemang vill skapa hållbara strategier för att förebygga utsatthet och utanförskap. Boken innehåller autentiska fallbeskrivningar och ger konkreta och praktiska tips på förhållningssätt och agerande i möten med barn och ungdomar.

Boken, som lanseras på Bokmässan i Göteborg i slutet på september, innehåller 378 sidor varav varje vänstersida är en sammanfattning eller illustration av bokens centrala innehåll. Vänstersidorna ger en snabb översikt av bokens innehåll och budskap och kan med fördel användas som posters och/eller i utbildningssyfte.

Titel: Att förebygga livslångt utanförskap
Pris: 395 kr + porto 59 kr
ISBN: 978-91-637-1621-8

Om Lasse Mattila:
När Lasse Mattila var två år förlorade han sin pappa och hans mamma påbörjade då ett alkoholmissbruk som varade ända till hennes död när Lasse var 15 år. Med sin barndomsdröm att bli professionell fotbollsspelare tog sig Lasse till finska landslaget och proffslivet och utbildade sig vid sidan av idrottskarriären till massör, fysioterapeut och socionom. Med över 20 års engagemang och erfarenhet, däribland som skolkurator och arbetsledare inom socialtjänsten, ägnar Lasse idag sitt liv åt att hjälpa samhällets mest utsatta. Lasse är även en flitigt anlitad föreläsare, handledare och inspiratör för alla som möter barn och ungdomar i utsatta livssituationer.