Nordisk succé i hockey-VM - "har aldrig varit med om maken..."

Det nordiska inslaget i VM har varit hela turneringens begivenhet hittilldags. Och då pratar jag inte Sverige och Finland, utan om Danmarks och Norges frejdiga hockey i Tyskland. Känns lite overkligt att ta in att Danmark spelar kvartsfinal i hockey-VM. Hur många hade feeling för det FÖRE VM startade? Norge tog sin chans igår under nationaldagen, men här har Tjeckien allt i sina händer mot Kanada. Danmark har imponerat på oss under VM. En bra mix i truppen, där storstjärnorna Regin och Nielsen levererar och där Pelle Bäckman tagit fram en härlig vinnarkänsla i truppen. Danmark kan faktiskt skrälla i en kvartsfinal oavsett motstånd. När det gäller Norge behövs det en fläckfri defensiv och en ruggigt vass goaltending från Grotnes OM laget skall ha en chans i en ev kvartsfinal.

När "Monstret" står i kassen känns Sverige oerhört tryggt. Gustafsson är en franchise goalie för Toronto och skapar mer yta för vårt försvar. Ikväll mot Schweiz står Markström igen och det är ingen dålig ersättare. Bengt-Åke skall ha kredd för att han gett de yngre spelarna chansen till att TA chansen att visa upp sig och spela för sitt land. Sverige kanske inte har spetsen, men vi har ända-in-i-kaklet-mentaliteten från den yngre generationen och det kan bära en bit. För Finlands räkning har det väl sett OK ut efter den bedrövliga inledningen, MEN på det stora hela ser det en aning avslaget ut. Kanske finnarna vaknar i slutspelet?

Vore väldigt kul om Norge också gick till kvartsfinal i afton. Fantastiskt för ishockeyn som sport med ett lyft från det vi förr kallade för B-nationer. I Tyskland anno 2010 är det dessa B-nationer och då framförallt de nordiska som lyft hela VM till lite av en upplevelse", avslutar Andreas Slätt.

ODDS PÅ UTVALDA MATCHER KOPPLAT TILL ARTIKEL - full tid:

Kanada - Tjeckien:    Hemmaseger (1.67)   Oavgjort (4.50)   Bortaseger: (3.95)

Schweiz - Sverige:    Hemmaseger (3.45)   Oavgjort (4.35)   Bortaseger: (1.80)