Får Hörnqvist och Hagelin lyfta Lord Stanleys pokal för tredje gången?

Natten till torsdag drar världens bästa hockeyliga igång. Pingvinerna från Pittsburgh är knappa favoriter och har chans att bli en del av en exklusiv skara lag som vunnit tre säsonger i rad. Någonting som ingen lyckats med sedan New York Islanders, med Stefan Persson i spetsen, skrinnade hem fyra raka titlar i början på 80-talet.

Av ligans 31 lag ser Washington Capitals, Edmonton Oilers och Tampa Bay Lightning ut att bli de största utmanarna till Pittsburgh. Edmontons stora stjärna Connor McDavid, född 1997, vann poängligan redan förra året och kommer enligt oddsen att lägga beslag på titeln för andra året i rad.

– Pingvinerna ser onekligen starka ut och klarar man sig undan skador bör Crosby & Co. ställa in sig på en lång säsong. Capitals är alltid med i snacket men man börjar ju undra om Lord Stanley lagt en förbannelse över huvudstaden. Varken Capitals och Penguins kommer få en lätt match mot unga och hungriga Edmonton med McDavid i spetsen, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Nykomlingarna Vegas Golden Knights, med svenskarna Oscar Lindberg och William Karlsson i truppen, ser ut att få det tufft enligt oddslistan. Riddarna från Sin City gick all in på målvakten Marc-André Fleury i expansionsdraften och den stora frågan är hur offensiven står sig.

Erik Karlsson ser ut att bli den back som gör flest poäng under säsongen. Ottawas lagkapten kommer göra upp med Nicklas Bäckström om titeln som bäste svensk i poängligan. Karlssons Ottawa kommer dessutom till Sverige och Globen den 10–11 november för ett dubbelmöte med Gabriels Landeskogs Colorado Avalanche.

NHL 2017/2018: vinnare inklusive slutspel

Artemi Panarin, Columbus Blue Jackets 28.00
John Tavares, New York Islanders 28.00
William Nylander, Toronto Maple Leafs 41.00