- Det behövs verkligen utbildning!

Atlet UniCarriers beläget i Mölnlycke har ett stort utbud av truckförarutbildningar i Göteborg och runt om i landet, bland annat i Stockholm, Malmö och Jönköping. En viktig del i företagets verksamhet som omfattar försäljning av truckar, service, uthyrning, utbildningar och tjänster.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik är truckolyckor varje år orsak för hundratals arbetsskador. En truckutbildning på fyra timmar ger 24 minuter att lära sig varje moment.  Skulle du våga arbeta på en arbetsplats där truckförare lärt sig säkerhetsbestämmelserna på under en halvtimme?

I utbildningen får man lära sig hur man ska köra och lyfta säkert för att undvika olyckor. Arbetsmiljöverkets statistik visar att över 767 arbetsskador per år beror på truckolyckor. Enligt dem är den vanligaste orsaken till olyckorna att föraren tappat kontrollen över trucken.

- Att släppa ut en förare på lagergolvet efter fyra timmars utbildning är likställt med rent vansinne, menar Göran Rehn, arbetsmiljörevisor på Atlet UniCarriers.

Utöver truckförarutbildning till företag jobbar Atlet UniCarriers mot skolor och olika typer av coaching och bemanningsföretag. De har goda resultat i att hjälpa människor som av olika anledningar har svårt med det teoretiska. Det kan t ex handla om personer som har annat modersmål än svenska eller dyslektiker. Målet är att eleverna ska lämna utbildningen med ett truckkort i handen och större kännedom om säkerheten.

Enligt arbetsmiljöverkets föreskrift ska alla som kör truck ha en enligt reglerna korrekt, dokumenterad teoretisk och praktiskt utbildning.

En bred utbildning

- Vi anser att säkerheten på en arbetsplats är av yttersta vikt. En truckförare ska enligt TLP 10, riktlinjer för kunskaper och färdigheter för truckförare, på en utbildning få kunskap inom flera områden. Där ingår bland annat risker och säkerhetsbestämmelser, truckens konstruktion, ett ergonomiskt arbetssätt, säkerhetskontroll/daglig tillsyn och slutligen hantering av farligt gods. Alla dessa områden måste en truckförare lära sig för att säkert kunna framföra sitt fordon.

- En fyra-timmars utbildning ger 24 minuters utrymme till varje moment, berättar Göran och fortsätter:

- För att komma vidare måste vi lyfta ögonen från bekvämlighet och ekonomiskt sparande – och våga bry oss. Vi kan inte fortsätta blunda för att förare utan tillräckliga kunskaper släpps ut på arbetsplatser med risk att orsaka allvarliga tillbud i verksamheten. I slutändan är det människor och individer som skadas och mister livet på grund av undermåliga utbildningar och bristfälligt kunnande.

- Den som ansvarar för att köpa in truckutbildning måste ställa sig frågan om både instruktör och utbildning motsvarar de krav som ställs på eleverna. För att ta till sig erforderlig kunskap för en truckförare krävs en utbildning längre än fyra timmar.

De utbildningar som säljs på måfå nu förtiden täcker inte all kunskap om truck och säkerhet som man behöver ha som truckförare.

Mycket slarv idag

Det slarvas en hel del på arbetsplatser idag och många tror att en truck är ett lätthanterligt fordon, men det stämmer inte. En truck kan välta ganska lätt och det sker dödsolyckor varje år. Det kan vara kollegor som lyfter upp varandra på gafflarna eller råkar köra på en pall, ett pallställ, eller dylikt.

Göran Rehn menar att det är oerhört viktigt att utbilda sig så att man kan arbeta säkert och minimera olyckor:

- Att köra truck utan rätt kunskap är som att köra bil utan körkort.

- Riskbedömningar måste fortgå i det oändliga. Man blir aldrig färdig. Och man måste alltid dokumentera allting. Det håller inte längre i rätten att säga att vi gjort allt vi kan. Då hade man inte befunnit sig i rätten.