Ergonomi viktig för truckförare

På mässan "Logistik & Transport med Truck 2015" förekom en hel del truckföretag. Ett av dem var UniCarriers; med en relatativt omfattande monter. Bland annat presenterade de den truck som fått pris i en av klasserna vid IFOY Awards 2015 -Tergo URS. IFOY står för "International Forklift Truck of the Year".

Just den trucken tillhör den kategorin där föraren sitter och kör den sidledes. Vi träffar Joakim Krona från UniCarriers som berättar att sidsittande truckar innebär komplikationer rent ergonomiskt.
- När man sitter på tvären så innebär det risker. Det är lätt att man vrider sig felaktigt för att kunna utföra jobbet. Det gäller särskilt om man i trucken kör med vanlig ratt och fingertip-kontroller. Därför har vi i den här trucken gått ifrån vanlig ratt till miniratt med flytande armstöd, och från fingertip-kontroller till en ergonomisk joystick (Ergologic). Dessutom har vi maximerat truckens flexibilitet vad gäller att kunna ställa in den för den person som faktiskt ska köra den. Armstöd, golv, sits och rygg är flexibla för att underlätta för föraren, berättar Joakim. Dessutom kan man ställa in prestandan efter förarens kompetens och på så sätt optimera utnyttjandet.

Roterande förarplats och faIlrisker

Det är klart att sidsittande truckar har sina svårigheter menar Joakim. - Förr fanns förarplatser som till viss del kunde rotera och kanske kommer sådana åter i framtiden, säger Joakim. Han menar dock att miniratt med flytande armstöd i kombination med joystick ger en betydligt bättre ergonomisk arbetsmiljö för sidsittande förare. En annan arbetsmiljöfråga är nedfallande gods. Då man arbetar i lager där gångarna är så trånga som möjligt för att maximera lagerytan är det lätt att trucken stöter emot ställagen och orsakar att varor ramlar ner med risk att skada truckförare och andra som befinner sig i gångarna. Vid arbete med ledstaplare monteras därför ibland ett slags störtbåge som skydd ovan huvudet på förarna. Dessa störtbågar kan i sig orsaka olyckor då de sticker ut långt och stöter till hyllorna.

- Här borde man tänka på att skapa truckar om kan arbeta på små ytor och ändå skydda förarna. Vi har försökt med det i vår egen truck, Atlets ståstaplare Ergo, som vi haft på marknaden ett tag. Där stiger man in i maskinen och står skyddad istället för att stå utanför på en platta. Dessutom får man betydligt högre prestanda och bättre ergonomi på köpet.

Åker ut på företagen

Joakim berättar också att de ofta åker ut på företagen i syfte att höja medvetenheten om ergonomin för truckförare.
- Det är viktigt att inte bara sälja på företagen en truck. De måste också få en god chans att kunna använda den optimalt plus att höja kunskaperna om ergonomins betydelse. Att exempelvis se till att förarna kan ta hand om sina kroppar är viktigt. Pausgymnastik och särskilda rörelser för att stimulera kroppen är viktigt för att undvika förslitningsskador. Sjukfrånvaro och personalomsättning kostar mycket och orsakar mycket lidande för truckförarna. Det är värt att försöka minska på, menar Joakim.

Som före detta arbetsskadehandläggare och före detta skyddsombud kan den här skribenten inte annat göra än att hålla med till hundra procent.

Ergonomi är viktig på alla arbetsplatser - och inte minst för truckförare!

Text och bild: Hans Loord

• transport & logistik
  • logistikmässan 2015
  • logistikmässan göteborg
  • joystick
  • miniratt
  • sidsittande förare
  • skjutstativtruck

Förbättra lönsamheten i din materialhantering

UniCarriers är en av Europas ledande trucktillverkare och materialhanteringsexperter. Vi vill förbättra lönsamheten i din materialhantering. Detta gör vi genom att tillhandahålla lager- och motviktstruckar med de bästa tekniska och ergonomiska finesserna, samt service, rådgivning och utbildning, baserat på din unika situation.

Per-Erik Mogren

Presskontakt Försäljningschef Försäljning Sverige och Norge 031-98 40 28