Att nå det femte barnet

Att nå det femte barnet

Den sista femtedelen. Att nå de 20 miljoner barn runt om i världen som är helt ovaccinerade. De som bor längst bort, inte nås av annan social service, som myndigheterna inte ser. Det var detta som vårt frukostseminarium igår handlade om.

– Vaccin räddar liv, detta konstaterade Ann Lindstrand, barnläkare och vaccinexpert på Smittskyddsinstitutet.

Hon inledde med att ge en bild över den enorma betydelse vaccinationer har haft för att få ned barnadödligheten i världen. Stora insatser under de senaste 30 åren har lett till att 4 av 5 barn idag vaccineras mot de vanliga sjukdomarna polio, mässling, difteri, stelkramp, röda hund och kikhosta.

Men vi når inte det femte barnet. Täckningen för de nya vaccinerna till exempel mot rotavirus (som ger allvarlig diarré) och pneumokockinfektioner (som ger t.ex. lunginflammation) ser sämre ut, främst för att dessa vacciner är dyra.

– Det krävs politiskt engagemang och mycket pengar, fortsatte Ann och betonade att vi måste arbeta tillsammans med läkemedelsföretagen för att få ned priset på de nyare vaccinerna. Men också för att få fram smartare vaccin som inte behöver ges med injektion av utbildad personal och som inte behöver samma avancerade kylkedja som dagens vacciner.

Primärhälsovården som utför vaccinationer behöver också byggas ut så att den når  ut till de som bor längst bort. Här måste det finnas utbildad personal som vid flexibla tider kan ta emot människorna som kommer och vill vaccinera sina barn.

Med på seminariet fanns också Anne Lindeberg, som är hälsorådgivare på Sida. Anne berättade att 15 % av det totala svenska biståndet går till hälsovård. Sida lägger stort fokus på att stärka de system som redan finns i de fattiga länderna och att bygga upp hållbara vaccinationsprogram inom ramen för hälsovården.

Även hon visade att förekomsten av de vanligaste infektionssjukdomarna har minskat (polio, mässling osv), medan de så kallade välfärdssjukdomarna som diabetes och högt blodtryck har ökat. Och detta inte bara i rika länder, utan även i medelinkomstländer som Indien, Indonesien och Brasilien.

Jenny Fredby från WaterAid pratade om vikten av att integrera utbyggnaden av hälsovården med satsningar på vatten och sanitet. Enkla diarrésjukdomar tar fortfarande tusentals barns liv varje dag. Dessa kan delvis förebyggas genom vaccinationer, men främst genom att fler människor har tillgång till en ordentlig toalett, rent vatten och förbättrad hygien. Eftersom rent vatten förbättrar människors allmänna hälsotillstånd och immunförsvar, gör detta även vaccinationen mer effektiv.

Vår generalsekreterare Véronique Lönnerblad betonade att vaccinationer ingår i barnets rätt till hälsa. Det är också ett delmål under millenniemål 4 som fokuserar på att minska barnadödligheten. Hon berättade bland annat att UNICEF är världens största inköpare av vaccin och att vi når ungefär 36 % av världen barn. Vi ger stöd till länder genom att köpa in vaccin till ett bra pris, men hjälper dem även att bygga upp system och se till att kylkedjan fungerar hela vägen.

Alla deltagare poängterade vikten av det förebyggande arbetet och att tänka holistiskt – det vill säga att inte arbeta med vatten och sanitet, hälsa och utbildning var för sig, utan alla områden måste integreras eftersom de hänger intimt ihop.