Tekniska museet bjuder in till världens första Unicoin-ritstuga

Nyheten om den nya digitala världsvalutan ”Unicoin” har spridits världen över och Tekniska museet anordnar nu världens första ritstuga där barn kan hjälpa andra barn att få tillgång till lärande och tidig utveckling. Ritstugan anordnas i Tekniska museets innovationsverkstad fredagen den 26 juni, tillsammans med UNICEF Sverige och H&M Conscious Foundation.

Hur går ritstugan till?

Tillsammans med sina föräldrar kommer barn att kunna rita teckningar, som visar vad de drömmer om att bli som vuxna. En teckning växlas in mot en Unicoin på unicoins.org och varje Unicoin matchas sedan av H&M Conscious Foundation med utbildningsmaterial som UNICEF delar ut till de mest utsatta barnen runt om i världen. 200 miljoner barn har inte tillgång till utveckling och lärande när de är små. Ju fler teckningar som omvandlas, desto fler block och pennor går till barn i olika utvecklingsländer.

Tidpunkt

Fredag den 26:e juni mellan kl.12:00 och 15:00 i Tekniska museets innovationsverkstad i Stockholm.

”Vi är jätteglada över att UNICEF valt att ha sin allra första Unicoin-ritstuga här på Tekniska museet. Jag hoppas att föräldrar tar med sig sina barn hit ut för att delta och växla in sina teckningar mot Unicoins, så att fler barn världen över får möjlighet att förverkliga sina drömmar”, säger Linda Sandberg, Programansvarig Tekniska museet.

För medie- och intervjuförfrågningar eller anmälning av intresse att vara på plats, vänligen kontakta:

Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig UNICEF Sverige
ingeborg.ekblom@unicef.se, 0709-95 59 16