Från Europa till hela världen för Thules varor

Thule är ett svenskt företag som säljer sporttillbehör som resväskor, skidväskor, cykelhängare till bilen etc. Allt som rör sport och en säker transport av sportutrustning. Företaget grundades 1942 och har idag flera andra företag under sitt paraply.

Fram till 2015 lät Thule ett 3PL-företag sköta all hantering av transporterna. Men efter att ha gjort en ny strategisk plan för hela företaget togs beslutet att tänka om kring distributionen och hanteringen av transporter. Thule byggde ett stort distributionscenter i Huta, Polen, som stod klart 2015 och har nu även ett lager i Holland. Från de två lagren skickas alla Thules varor till hela världen. Att det blev just Polen och Holland är på grund av ländernas närhet till övriga delar av Europa.

Automatiskt val av transportör förenklar

Wojciech Tluscik är DC Manager på Thule i Polen. Han menar att det på den polska marknaden är relativt nytt att använda transportörsneutrala Delivery Management-system som Unifauns. Tidigare användes bara en transportör via 3 PL-företaget men med Unifaun öppnades möjligheten att kunna boka med många andra transportörer.

Thule har integrerat sitt wms-system med Unifauns system för att förenkla den dagliga hanteringen. Det innebär att all information går direkt från lagersystemet till Unifauns system och de slipper på så vis att manuellt lägga in transportuppgifter fler än en gång vilket sparar mycket tid.

I Unifauns system har Thule valt att sätta upp vissa ”regler” för vilka transportörer som ska användas. Det innebär att när bokningen görs så väljs transportör automatiskt beroende på vikt, storlek, land, kund etc. Paket upp till 7kg bokas t.ex. alltid med TNT. Ibland går de in automatiskt och gör aktiva val av transportör men de flesta bokningar görs på det här sättet.

Funderar på flera nya funktioner

”Med Unifaun kan vi skicka våra varor vart vi vill i hela världen.” Wojciech Tluscik, Thule

Enkelheten och samarbetsviljan är några av sakerna Thule uppskattar mest hos Unifaun. Att snabbt få hjälp att göra förändringar och öppenheten inför att diskutera nya möjligheter. Bland de saker Thule diskuterar just nu med Unifaun är en modul för bättre kontroll på Inbound-flöden, special-etiketter för ett visst kundsegment och att integrera Unifaun med affärssystemet.

Även om det alltid finns förbättringar att göra för att trimma logistikflödena, framhåller Wojciech att Thule är mycket nöjda med hur transporthanteringen fungerar för dem idag.