Från fyra system till två klick för Starwebs kunder

ETT MODIGT BESLUT

”Ska vi göra något ska vi göra det bra”, Johan Lindstedt VD Starweb

Starweb har gjort något ovanligt inom e-handelsplattformar. Sedan de startade år 2000 har de uppdaterat sin plattform till olika versioner. Men efter version 5 tog de det modiga beslutet att slänga hela plattformen och bygga en ny från grunden. Det tog tre år att bygga den men det var en väl värd investering.
Ett år efter att den nya tagits i bruk var de uppe i samma fart som innan men nu med möjligheten att bygga funktioner som de i de tidigare versionerna aldrig kunnat drömma om.
Den stora förändringen i version 6 var att grundstommen blev mycket starkare. Efter 15 års erfarenhet av e-handel visste Starweb vad som krävs av en bra e-handelsplattform och kunde sätta många saker på plats från start. Flera funktioner som byggts på med tiden i de tidigare versionerna byggdes nu in i kärnan och skapade en helt annan stabilitet i grunden.

EN KOPPLING BYGGD MOT DEN ALLRA SENASTE API:N

Tack vare den nya plattformen är det nu tekniskt möjligt att vända sig mot lite större företag. Starweb jobbar både med B2B och B2C men rör sig allt mer mot B2B och medelstora företag med cirka 50-100 anställda. Den målgruppen kräver ofta mer avancerade funktioner som lagerfunktioner, specifika priser i olika kategorier etc. För att kunna erbjuda det krävs ett gränssnitt som kan hantera det och som gör dessa funktioner användarvänliga.
Starweb är starka på e-handel men de senaste två åren har även omnikanal vuxit. Bland annat har de Hogia som partner och det är tillsammans med Hogia Retail som Starweb har byggt en koppling till Unifaun. Tack vare att kopplingen är byggd mot Hogia Retails senaste API och Unifauns senaste API så kan de få fram nya funktioner som de inte sett någon annan få fram.

FRÅN FYRA SYSTEM TILL TVÅ KLICK

Att koppla ihop systemen handlar om att få fram största möjliga smidighet i administrationen och att därigenom kunna använda så få system som möjligt. Den normala situationen för de flesta företag är att ordern kommer in i affärssystemet där den ska behandlas, sedan ska den godkännas i e-handeln varpå alla uppgifter ska skrivas in i Unifaun för att boka transporten, med risk att något blir fel eller glöms, för att sedan gå in till Klarna för att få betalt. Behövs dessutom något justeras längs vägen så tillkommer mycket jobb.
Genom att koppla ihop systemen ser arbetskedjan helt annorlunda ut. Om kunden har betalat med Klarna så trillar ordern in i webbutiken och automatiskt även till Hogia. Där godkänns ordern vilket signalerar till Starweb att plocka ordern samtidigt som informationen skickas över till Unifaun. Då kan handlaren gå in i Unifaun, markera ordern och trycka ”skriv ut” för att beställa transport. Informationen går då automatiskt tillbaka till Starweb om att detta har skett och en signal skickas till Klarna om att dra pengarna.
Istället för att behöva gå in i fyra olika system och skriva in samma uppgifter i flera av dem, går man bara in i två och klickar på godkänn.

REDAN POPULÄR

När Starweb provade kopplingen första gången blev de själva lite chockade över hur bra och enkelt det blev. Trots att den endast varit igång ett par dagar i skrivande stund så har flera kunder redan beställt den. Trycket att Starweb skulle erbjuda en koppling till Unifaun och Hogia har mest kommit från Omnikanal-kunder men de första att beställa den var e-handelskunder, vilket visar på behovet även hos e-handlare.
”Vi är väldigt nöjda med den här kopplingen. Det kan nog hända att folk kommer byta några av sina system för att få tillgång till den”, avslutar Johan Lindstedt