Nyhet -

​Kopplingar mellan systemen har alltid varit en självklarhet för Lyckasmedmat.se

Idén till Lyckasmedmat.se hörs redan i namnet. Det började som en receptsida på nätet, som fortfarande är populär, men utvecklades snart till en webshop med köksredskap och utrustning. Peder Näslund, grundare och VD har själv jobbat som köksmästare och restaurangchef, och vill erbjuda sina kunder väl utvalda köksredskap som är de bästa i sin prisklass.

Idag är det 7 personer som jobbar på lagret, som också delvis är en fysisk butik i Luleå. Antalet order håller sig ganska jämt över året med undantag för november och december vilket är högsäsong. Då behöver lagret ta in några fler personer som hjälper till att packa och plocka. Sortimentet är i grunden detsamma men anpassas i övrigt efter säsong. På sommaren är det mer grillredskap, på hösten kan det vara fokus på Halloween etc.

NÄR ORDERANTALET ÖKAR BEHÖVER MAN PÅLITLIGA SYSTEM

”Ska man växa kan man inte hålla på med manuell hantering, då blir någonting fel förr eller senare.” Peder Näslund

Webshopen startades 2006 hemma i Peder Näslunds källare. När företaget växte ur källaren flyttade han till garaget och när det växte ur garaget flyttades allt till den lokalen de fortfarande använder idag. Omsättningen har ökat mellan 15-20% per år men i år räknar de med en ökning på 40%.

I två år jobbade lagret manuellt med alla beställningar, men så snart orderantalet ökade, insåg de att det behövdes ett Delivery Management-system. 2009 bytte de e-handelssystem till Prestashop och eftersom alla leveranser sker med Postnord använder Lyckasmedmat nu endast Pacsoft Online för att boka transporterna.

INTEGRATIONER OCH PICKLIST HAR BLIVIT ETT MÅSTE

”Skickar man cirka 50 000 kollin per år sparar integrationer mycket tid som kan läggas på företagets kärnverksamhet istället, vilket ger utrymme för företaget att växa.”

Peder har sett till att alltid jobba med kopplingar mellan systemen för att effektivisera arbetet och spara tid. Nu är Pacsoft Online integrerat med Prestashop, via Prestaworks, vilket underlättar logistikhanteringen betydligt.

Tillsammans med Prestashop har de utvecklat en funktion som kallas Picklist. När lagret ska packa order skrivs en plocklista ut, en picklist, som sorterar alla order på hyllnummer, varor, följesedlar och fraktsedlar med en knapptryckning. Plocklistan har blivit ett måste för att Lyckasmedmat ska kunna plocka effektivt.

”Vi använder alla funktioner som kan underlätta flödet på lagret.”

Lyckasmedmat.se har även sett till så att Prestashop kan räkna ut vilken typ av etikett som ska skrivas ut. Beroende på olika värden som vikt och storlek så väljer systemet om det ska skriva ut en etikett till Mypack eller Varubrev.

AVISERINGSMAILEN ÄR EN FAVORIT

Lyckasmedmat är mycket nöjda med de system de nu använder och hur de är ihopkopplade. Det finns många funktioner de använder dagligen men en de uppskattar lite extra är det aviseringsmail som Pacsoft Online skickar ut när sändningen skrivs ut. Mailet innehåller ett valfritt meddelande och en spårningslänk, vilket gör det lättare för kunderna att följa sina leveranser.

”Det är sådana små detaljer som förhöjer kundupplevelsen och ger nöjdare och återkommande kunder.” Avslutar Peder Näslund