Rekordvolymer förväntas under Black Friday

Med över 100 000 kunder i Unifauns Delivery Management system, varav en stor andel är e-handlare, ger flödena av paket genom Unifauns system en unik inblick i hur försäljningen går för e-handlarna. Den stora julförsäljningen med Black Friday som start närmar sig med stormsteg för alla e-handlare och de senaste åren har försäljningen ökat kraftigt varje år under den här säsongen.

Transportörerna förbereder sig extra mycket för att klara av leveranserna under den här perioden, PostNord har t ex. kommenterat att de under Black Friday-helgen 2017 hanterade 720 000 försändelser, och att de räknar med en ökning för årets motsvarande helg med 25 % till 900 000 försändelser. Fler och fler e-handlare drar dessutom ut på Black Friday och Cyber Monday, vilket talar för mer jämna volymer. Men trots det förväntas ordentlig tillväxt även för enskilda dagar.

Singles Day, Black Friday eller Cyber Monday – när ökar e-handeln mest?

Under 2017 sågs de högsta paketvolymerna i Unifauns system under Cyber Monday med 1 355 742 paket som hanterades medan det under hela Black Friday-helgen hanterades hela 3 087 113 försändelser. De största paketvolymerna i Unifauns system brukar ske under Black Friday, Cyber Monday eller någon av de sista två måndagarna före jul men i år har även Singles Day marknadsförts av många e-handlare, och den dagen resulterade i 1 096 115 hanterade paket, drygt 10 % upp från motsvarande dag 2017.

E-handel.se har gått ut med höga estimat om att själva Black Friday i år förväntas öka med 37 %, medan veckan som helhet ökar med 30 %. Hur handeln under veckan och helgen utvecklas återstår att se men Unifaun förväntar sig en rejäl ökning.

• cyber monday
  • black friday