Även mindre e-handlare tjänar mycket på integrationer

Även mindre e-handlare har mycket att tjäna på att använda integrationer, enligt en nyligen genomförd undersökning kring e-handlares hantering av transporter. I undersökningen, genomförd i samarbete mellan Memnon Networks och Textalk, har drygt 550 mindre e-handlare svarat på frågor kring sin hantering av transporter och tiden de lägger på detta. Resultatet visar på tydliga skillnader mellan de som använder TA-system integrerade till sin e-handel och de utan integration.

Hela 49 % av e-handlarna utan integration lägger upp till 5h per vecka på att boka och administrera transporter, vissa lägger ännu mer tid. Ser vi istället till de e-handlare som valt att integrera sin e-handel med ett TA-system angav så mycket som 80 % att de lägger mindre än 1h per vecka på att boka och administrera transporter. Detta är en radikal skillnad gentemot e-handlare utan integration till ett TA-system. Intervjuer har dessutom visat att många ser integrationen till ett TA-system som en förutsättning för att kunna växa och hantera fler ordrar från sin e-handel.

För de allra flesta är just tid en av de största bristvarorna för att kunna utveckla sitt företag och tid är därför mycket värdefullt. Även om det är svårt att mäta tid i rent monetära värden är det enkelt att räkna ut att 5h per vecka lagd på aktiviteter som inte är direkt värdeskapande är dyra minuter för alla e-handlare. Kort och gott, som e-handlare har du mycket att vinna på att integrera din e-handel med ett TA-system, oavsett hur stor din e-handel är.

Jens Halvarsson, affärsutvecklare, på Textalk menar:

“Som leverantör av en e-handelsplattform ser vi att hanteringen av transporter är en stor del av e-handlares verksamhet, därför har vi valt att samarbeta med den ledande TA-leverantören Memnon Networks. Vi har såklart länge anat att e-handlare sparar mycket på att integrera mot ett TA-system men i den här undersökningen har vi fått svart på vitt att det faktiskt är så. Det är kul att våra lösningar tillsammans ger så pass mycket mervärde åt våra användare.”

• Frakt, transport

• integration
  • webshop
  • memnon networks
  • textalk
  • textalk webshop
  • transportköpare
  • transport
  • molntjänst
  • mjukvara
  • fraktdokument
  • ehandel

Memnon Networks AB grundades 1997 och är idag Nordens största och ledande aktör inom Transportadminstration (TA). Tanken med vår webbaserade tjänst Memnon Apport är att både transportörer och transportköpare skall kunna samla all transportadministration på ett ställe och därigenom effektivisera sina respektive supply chains.