Börja börja och sluta sluta!

Hur jobbar ni med Employer Branding? Eller som vi lite enklare uttrycker det när vi jobbar med denna typ av kunduppdrag - Börja börja och sluta sluta.

Ibland kan det vara nyttigt att stanna upp och reflektera över vilka är vi och hur vi jobbar samt vilken påverkan detta har på våra medarbetare. Bitvis möter vi kunder som möter utmaningar med att attrahera nya medarbetare till sina verksamheter, då behovet av rekryteringar exempelvis kan grunda sig i arbetsbelastning och personalomsättning.

Då vi jobbar med uppdrag runt Employer Branding genomlyser vi vad arbetsgivaren kan erbjuda som gör att medarbetare stannar kvar och slutar av ”fel anledningar” samt hur vi bättre kan lyckas med att attrahera nya medarbetare med rätt kompetens. Unik Resurs jobbar i dessa uppdrag med ett ”utifrånperspektiv” genom att dra nytta av konsulternas tidigare erfarenheter på ett konstruktivt sätt. Områden vi brukar beröra i dessa sammanhang kan handla om utbildning och utveckling, arbetsfördelning och nyttjande av systemstöd, lönesättning, arbetstidsrelaterade frågor – anpassningar till möjligheter samt arbetsplats- och arbetsmiljörelaterade frågor. Vi genomför detta i form av enkäter i kombination med intervjuer där svaren hanteras konfidentiellt i omtanke om integritet.

- Det som känns bra i dessa sammanhang är att arbetsgivarna i grunden har ett konstruktivt engagemang i de här frågorna då man efterfrågar vårt stöd vilket också ligger till grund för ett gott och angeläget mottagande av resultaten, säger Mikael Palm som har erfarenhet att jobba med dessa uppdrag hos Unik Resurs i Sverige AB.