Målgång för ett delmål med ledarutvecklingen hos Ronneby kommun

För drygt ett år sedan tog Ronneby kommun beslut om att jobba med ledarutvecklingen i kommunen med stöd av Unik Resurs. Ledarutvecklingen har dels bestått i utvecklingsdagar med förvaltningschefsgruppen och dels chefsdagar för Ronneby kommuns samtliga chefer.

Utvecklingsarbetet har bl a varit att förbättra kompetensen runt framgångsrikt förändringsarbete med stöd av ”Förändringens fyra rum”, chefsdagarna har också syftat till nätverkande över förvaltningsgränserna vilket varit framgångsrikt. Förvaltningschefsgruppen har jobbat med att öka förståelsen för varandra och respektives kompetenser för att därigenom öka tryggheten och stärka samarbetet i gruppen.

- Utvecklingen av ledarskapet är en viktig framgångsfaktor för Ronneby kommun. Ledarskapet gör skillnad i attraktionskraft för oss som arbetsgivare, ledarskapet gör skillnad för servicen för våra kommuninvånare och ledarskapet gör skillnad för näringslivsutvecklingen i kommunen. Under det gångna året har vi gjort förflyttningar för ett bättre ledarskap vilket är positivt. Ett gott ledarskap är något vi alltid behöver jobba med och detta är något vi själva kommer att jobba vidare med i vardagen på hemmaplan, avslutar kommundirektör Magnus Widén.