Ny chefsdag hos Ronneby kommun

Unik Resurs jobbar sedan en tid tillbaka tillsammans med Ronneby kommun med ledarutveckling av cheferna i kommunen. I början av september var det dags för den andra chefsdagen för 80 chefer under ledning av Unik Resurs och där dagen till stor del ägnades åt kommunikation och ledarskap för en ”attraktiv arbetsgivare”.

En som deltog och medverkade vid 2a chefsdagen är Birgitta Ratcovich, förvaltningschef socialförvaltningen. Hur tyckte du chefsdagen var?
-Mitt helhetsintryck var att det var en givande och bra dag. Ronneby kommun har ett fantastiskt gäng chefer med stort hjärta och engagemang för sitt uppdrag. Det var mycket skratt och en stor nyfikenhet på varandra. Många röster säger att behållningen med dagen var att få träffa chefskollegor från andra förvaltningar. Att få lösa och diskutera uppgifter gemensamt med andra än sina ”vardagskollegor”. Att få träffa kollegor från andra förvaltningar föder kreativitet och inspiration. Det finns så mycket kraft när vi pratar och diskuterar med varandra.

Du var gruppledare under dagen vid grupparbeten, vilka diskussioner hade ni i era grupper?
-Det diskuterades flera exempel på frågor som behöver få en fortsättning på gemensamma chefsdagar. Exempel som diskuterades: Hur arbetar vi med mångfald/jämställdhet och integration inom förvaltningarna och över förvaltningsgränserna? Vad är behovet av gemensamt värdegrundsarbete?

En del av Ronneby kommuns personalpolitiska program utgörs av att vara en attraktiv arbetsgivare. Hur jobbar ni med detta inom socialförvaltningen?
-Vi har jobbat med förbättrad rekryteringsprocess. Exempel på detta är att se vikten av att ta emot elever, praktikanter och kandidater till våra arbetsplatser samt att vara välkomnande och seriös i mottagandet. Vi ska också ge dem tid för reflektioner tillsammans med sin handledare. Praktikanter, kandidater m fl är vår framtida rekryteringsbas. De är också goda spridare till andra om hur Socialförvaltningen är som arbetsplats och arbetsgivare. Vi har tagit fram ett nytt introduktionsprogram för nyanställda. Samtliga chefer går eller har gått Ledarskapsprogram. Samtliga enheter har också minst en heldag utvecklings/planeringsdag per år.

Vad tar du med dig ifrån 2a chefsdagen?
-Behovet av att träffas över förvaltningsgränserna är påtagligt. Det finns en mängd frågeställningar som genom erfarenhetsutbyte och att träffas i olika nätverk förvaltningsöverskridande skapar utveckling och kreativitet. Chefernas gemensamma mål att var en attraktiv arbetsgivare är tydlig. Behovet av att ligga i framkant för att klara av framtida rekryteringar är nödvändigt. Många uttryckte tydligt behovet av en fortsättning på gemensamma chefsdagar.