Skynda långsamt – Ta in interimlösning under rekryteringsarbetet

För att i lugn och ro hitta rätt person till tjänsten som kvalitetschef valde KL Industri att ta in en interimkonsult under rekryteringsperioden. Företaget investerar ständigt i ny kunskap, ny teknik och nya maskiner för att ligga i framkant och behöver spetskompetens inom sitt verksamhetsområde. För att hitta det krävs tid. Därför fanns behovet att en kvalificerad person skulle upprätthålla verksamheten under tiden rekrytering skedde.

KL Industri utvecklar, tillverkar och säljer fabriksfärdiga nätstationer och transformatorkiosker i plåt och betong, samt tillhörande hög- och lågspänningsprodukter. Kunderna är nätbolag och deras entreprenörer, med tyngdpunkt i Sverige och Finland.

- Vid personalomsättningar där en extern rekrytering krävs så är ibland den befintliga medarbetarens uppsägningstid, tiden för själva rekryteringen samt den nya medarbetarens eventuella uppsägningstid svår att hantera utan det blir glapp emellan övergångarna. Ett alldeles utmärkt sätt att parera detta är interim konsult, säger VD Konstantinos Gournambassis.

- Att ge sig tid i en rekrytering på detta sätt som KL Industri gjort är föredömligt, särskilt i tider som denna då det är de sökandes marknad och många som slåss efter rätt personal. Det stärker dig som arbetsgivare då de visar vikten av att ta in rätt person istället för att snabbt pressa in någon med skohorn, menar Jonas Henrikson, en av grundarna och delägarna till Unik Resurs.

Unik Resurs konsulter är oftast, precis som Thomas, anställda hos Unik Resurs men vi samarbetar även med konsulter med egna bolag. Uppdragen är ofta långa och konsulterna träffas regelbundet för social samvaro och gemensamma aktiviteter.

- Det är mycket stimulerande och lärorikt att arbeta som konsult. Genom mitt personliga nätverk kom jag i kontakt med Unik Resurs och uppdraget som kvalitetschef på KL Industri. Uppdraget sträckte sig under rekryteringsperioden. Det var extra roligt att jag därefter fick frågan om att fortsätta med att göra en intern processkartläggning för att underlätta arbetet och att utveckla servicen till KL Industris kunder. Nu är jag på väg till nästa uppdrag för Unik Resurs som kvalitetskonsult på Siemens, säger Thomas Gränne.

Unik Resurs har idag över 120 konsulter, varav merparten arbetar hos våra kunder. Uppdragets längd varierar utifrån kundens behov. Unik Resurs har lång erfarenhet av att arbeta med interimkonsulter och kan därför snabbt matcha ditt behov med rätt konsult. Vårt nätverk växer ständigt och spänner brett geografiskt, kompetens- och branschmässigt.

- Jag har känt till Thomas under ett antal år och tycker att det är riktigt kul att Thomas valt att komma till oss som konsult. Nu har vi hittat nästa spännande uppdrag till honom, som innebär ett långsiktigt och givande samarbete för oss båda, säger Jonas Henrikson.

För mer information, kontakta:

Konstantinos Gournambassis, VD KL Industri. Tel 070-597 28 99

Thomas Gränne, Konsult för Unik Resurs. Tel 0708-21 81 51