Söderköpings kommun tog in interimschef under pågående rekrytering

Söderköpings kommun stod inför utmaningen med rekrytering av en ny chef i och med en pensionsavgång. Personalchef Bärbel Elenius uttrycker utmaningen med att hitta en riktigt bra chef med kort varsel och att det i deras fall uppstod ett behov av en interimschef under rekryteringsprocessen.

Personalchefen beskrev att det samtidigt fanns behov av att se över organisationen då avdelningen präglades delvis av speciallösningar som sträckte sig över flera område. Organisationen behövde omstruktureras för att anpassas till framtida behov.

Hösten 2016 ställdes frågan till oss på Unik Resurs om vi kunde hjälpa dem och tillsammans med Uniks Mikael Palm genomgick organisationen såväl översyn som implementation av förändringar som lagt en god grund för den nya områdeschefen att fokusera fullt ut framåtriktat.

- Mikael har tidigare varit interimschef hos Söderköpings kommun och vi har ett gott intryck av honom och Unik. När vi kontaktade Unik hade vi turen att Mikael höll på att avveckla ett projekt och fanns tillgänglig, säger Bärbel Elenius.

Uniks konsult gick in som interims chef och ledde det löpande arbetet inom områdets olika delar, såg över organisationsstrukturen och hur den kunde anpassas för kommande uppgifter, arbetade aktivt med samverkansfrågor, ledde områdets arbete i ledningsgruppen, deltog i förvaltningsledningsgrupp och arbetade för kommunens bästa på regional nivå.

- Oförutsedda saker händer och det är skönt att veta att vi har möjligheten att kontakta Unik Resurs ifall vi behöver hjälp. Nu i efterhand var det bra att vi fick möjligheten att sätta in Mikael Palm under pågående rekrytering. Mikael gjorde ett jätte bra jobb hos oss, vi har gjort justeringar utefter hans förslag. Han har verkligen lagt en bra grund och nu kan vi ta emot den nya chefen med rätt förutsättningar. Vi är jätte nöjda med vårt samarbete med Mikael Palm och Unik Resurs, avslutar Bärbel Elenius.

• interrimchefer
  • rekrytering av högre chefer
  • rekryteringar

• Östergötland