Dagens halter av pollen

Dagens halter av pollen

Pollensäsongen är i full gång och på Unilabs mikrobiologen på Mälarsjukhuset i Eskilstuna finns en av de 18 pollenstationer i Sverige där pollenprognoser blir till. Här mäter vi pollenhalterna i luften från 1:a mars till 31:a augusti.

På Mälarsjukhusets tak finns en så kallad pollenfälla. När den suger in luft fastnar pollen på en tejp och ger en bild av luftens pollenhalter.

Under den intensivaste pollensäsongen töms pollenfällan varje morgon. Då fästs tejpen från fällan på ett objektsglas och färgas in. Preparatet studeras därefter i mikroskop och pollen räknas, både till art och till antal. Det totala antalet bildar sedan ett dygnsmedelvärde som anger mängden av olika pollen per kubikmeter.

– På det här sättet kan vi göra en pollenprognos med hänsyn till väder, vind och de faktiska pollennivåerna, säger Josefine Wiik, Biomedicinsk analytiker på Unilabs. Pollenhalterna anges i fyra olika nivåer: låga, måttliga, höga samt mycket höga.

Dagsprognosen rapporteras sedan direkt till bland annat lung- och allergimottagningar samt barnmottagningar inom Landstinget Sörmland. Efter det skickas prognoserna till dagspress, radio och text-TV och kommer på så sätt alla pollenallergiker till nytta. Våra pollenprognoser skickas även till Palynologiska laboratoriet på Naturhistoriska riksmuseet som gör en nationell sammanställning från de 18 pollenstationerna i landet och administrerar pollenrapporten.se.

Dagens pollenrapport hittar du här:

För mer information:
Cecilia Odelsparr, Affärsutvecklings- och marknadschef