Nu är hybridgräset installerat på Nya Kristianstad Arena

I somras installerades XtraGrass™ hybridgrässystem på Nya Kristianstad Arena. Redan 9 veckor efter installationen var det dags för provträning på planen. KDFF som spelar i Damallsvenskan och Kristianstad FC som spelar i div 1 tränade på varsin planhalva. Spelare, ledare och ansvariga var mycket nöjda med resultatet.

- Planen ser helt fantastisk ut, inte ett släpp på planen efter träning och det bådar gott inför framtiden. I och med att vi har hybridgräset så är jag övertygad om att vi kommer att ha en stabilare plan på våren och hösten. Vi kommer att ha fler nyttjandetimmar med hög kvalitet redan tidigt i mars och långt in i november, säger Daniel Perkmar, anläggningsansvarig på Kristianstad Kommun.

Vad är viktigt att tänka på vid val av hybridgrässystem?

- Ett hybridgrässystem innehåller naturgräs och det behöver rätt drift- och skötsel. Det måste vara rätt uppbyggnad så att naturgräset växer på ett korrekt sätt och givetvis ett hybridgräs som klarar av det slitaget man är ute efter, säger Andreas Jakobsson, affärsområdeschef Konstgräs på Unisport.

Invigning av den nya arenan och hybridgräsplanen sker i april 2018. Hybridgräs blir då underlaget för KDFF, KFC och Predators (amerikansk fotboll).

Fakta hybridgräs:

Hybridgräs kombinerar de positiva egenskaperna hos naturgräs med ett konstgräs slitstyrka och hållbarhet. I systemet förstärks naturgräset med konstgräsfiber vilket ökar hållbarheten hos naturgräset. Med hybridgräs får man helt enkelt det bästa av två världar, en perfekt kombination av naturgräsets fina spelegenskaper och konstgräsets utmärkta slitstyrka. Hybridgräset heter XtraGrass™ och leverantör är Unisport.

Gå in på www.unisport.com för mer information om XtraGrass hybridgräs eller kontakta Bengt Nordén på 0418-766 12.

Coventry och Vitesse spelar på XtraGrass™ - hybridgräs

Unisports leverantör inom konstgräs för fotboll, GreenFields, har installerat flera projekt med hyrbridgrässystem. I somras bytte man bl a ut naturgräset på Ricoh Arena, Coventry Stadium till XtraGrass™ Hybridgräs med en yta på 8000m2. GreenFields har även installerat XtraGrass™ hybridgräs på GelreDome Stadium i Holland, hemmaplan för Vitesse som spelar i den högsta ligan.

• hybridgräs

• Kristianstad

Unisport-Saltex Oy med dotterbolag är marknadsledande inom idrottsanläggningar i de nordiska länderna och ser tillväxtutsikter i norra Europa. Vi har en pro forma omsättning på 125 miljoner euro och har 300 anställda i 8 länder. Huvudkontoret ligger i Helsingfors. Målet är att nå en betydande försäljningstillväxt och att bli en ledande nordeuropeisk helhetsleverantör vars koncept ger de bästa förutsättningarna för idrottare och åskådare.