Sveriges första konstgräsplan med ett växtbaserat och miljövänligt granulat

Botkyrka Kommun är först ut i Sverige med att anlägga en konstgräsplan med ett växtbaserat och fossilfritt ifyllnadsgranulat (certifierat som 100% nedbrytbart, 100% komposterbart och 100% organiskt).

Planen som ligger på Fittja PB är sedan några veckor i bruk. Ni är välkomna till en pressträff som vi har tillsammans med Botkyrka kommun den 9 maj kl 13.30. Representanter från Botkyrka kommun, Unisport och Fittja IF finns på plats för att svara på frågor. Det kommer även att finnas driftspersonal på plats.

Hela systemet med konstgräs, granulat, backing och sviktpad är återvinningsbart med många miljömässiga fördelar. Konstgrässystemet är godkänt av FIFA för både bredd- och elitfotboll, alla komponenter uppfyller REACH.

Vi hoppas att ni har möjlighet att komma till vår pressträff den 9 maj kl 13.30.

Fittja BP, Stökhagsvägen 1, 14550 NORSBORG.

Anmälan - Senast den 7 maj till Tomas Jonasson, tomas.jonasson@unisport.com alt 0722-376150.

Fakta Saltex BioFill™:

Saltex BioFill™, som ingår i konstgrässystemet Saltex Legacy™, är världens första 100% växtbaserade ifyllnadsgranulat som är industriellt processat. Granulatet utvinns av sockerrör och är fossilfritt.

Saltex BioFill™ ifyllnadsgranulat är certifierat som 100% biologiskt nedbrytbart, 100% komposterbart, 100% organiskt och kan återvinnas till bland annat nytt ifyllnadsgranulat. Saltex BioFill™ är konstruerat för att brytas ner. Nedbrytningsprocessen för Saltex BioFill™ beror på miljön den ligger i. En kombination av faktorer och koncentrationen av dessa faktorer påverkar varaktigheten av denna process, t.ex. temperatur, fukt, bakterier etc. När Saltex BioFill™ är installerat på en konstgräsplan innehåller inte miljön tillräckligt hög koncentration av dessa faktorer. Så snart BioFill ligger utanför konstgräsplanen (i marken eller vattnet) accelereras nedbrytningsprocessen på grund av en högre koncentration av dessa faktorer.

• Naturfrågor

• Stockholm

Botkyrka kommun är en kommun i Stockholms län. Centralort är Tumba. Kommunen är belägen på ön Södertörn i norra delen av landskapet Södermanland med sjön Mälaren i norr och Östersjön i sydväst.
Befolkning: 91 925 (31 dec. 2018

Unisport är marknadsledande inom idrotts- och motionsanläggningar i de nordiska länderna. Vi har ca 400 anställda med en omsättning på 155 miljoner euro. Företagen som är verksamma i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna och Lettland kompletterar varandra produktmässigt och geografiskt.

Andreas Jakobsson

Affärsområdeschef - Konstgräs 0761-480616