​Vilka är hörnstenarna i ett framgångsrikt partnerskap?

Svaret beror på en mängd olika faktorer, framförallt på vilken bransch du är i och företagets storlek. Då vi ser på utvecklingen av Unit4s leveransmodell de senaste 20 åren är det tydligt att vi vet vad vi tycker utgör ett framgångsrikt partnerskap.

Partnerstrategier utvecklas över tiden i samband med förändrade behov och krav. Små mjukvaruföretag kan behöva partners för att utöka sin kapacitet och räckvidd. Större företag som har en egen etablerad organisation kan föredra att erbjuda sina kunder affärstjänster på egen hand; exempelvis genom att använda sig av interna resurser för att hjälpa kunder att uppnå snabbare implementation, samt självklart, öka omsättningen.

Det finns några grundläggande krav för att ett partnerskap ska kunna bli ömsesidigt fördelaktigt. Såväl partners som kunder måste dra nytta av partnerskapet, som i sin tur måste leverera en summa som är större än partnerskapets separata delar. Det måste finnas ett starkt engagemang hos samtliga parter för att göra samarbetet hållbart. Något som ofta glöms bort är att det också måste finnas direkt kommunikation och öppenhet mellan samtliga partners, så man kan försäkra sig om att alla är överens.

Kundfördelar i fokus

– Unit4 har genomgått en mängd olika partnermodeller sedan företaget startades för över 20 år sedan. Marknaden, samt våra produkter och affärsmodeller, har ändrats, så har även strategin. 2005 bestämde vi oss för att utveckla vår egen implementationsmodell för att se till att våra kunder fick en sömlös och smidig upplevelse då de arbetade med Unit4, säger Jeremias Jansson, nordisk VD på Unit4.

Idag är branschkunskap centralt för kunderna. De vänder sig till konsulter och säljare som har dokumenterad erfarenhet av just deras bransch eller sektor, såsom bank och finans, HR, detaljhandel eller fastighetsförvaltning. För att justera Unit4s kapacitet, så den perfekt matchar kundernas behov, har en ny partnerstrategi utvecklats och introducerats under 2015.

Unit4s nordiska modell

– Målet för de flesta mjukvaruföretags partnerstrategier är att öka företagets förmåga, kapacitet och kompetens för att bättre kunna hjälpa kunder med varierande typer av utmaningar och möjligheter, säger Finn Olav Følling, Partner Director på Unit4 i Norden. Unit4 har ett urval av lösningar i högsta klass anpassade för olika typer av branscher och tjänsteföretag, till för att stötta företagen i deras leverans. Det är dock våra partners som delar med sig av sina unika kunskaper och erfarenheter från dessa olika branscher.

Unit4 är partners med systemintegratörer, outsourcingföretag för affärsprocesser, värdeadderande återförsäljare, strategiska konsultpartners och andra företag som marknadsför, säljer och implementerar Unit4s lösningar. Genom att kombinera våra partners unika branschkunskap och kompetens med Unit4s egna konsulttjänster säkerställer Unit4 att de har en enastående implementeringskapacitet.

För närvarande samarbetar Unit4 i Norden med en mängd såväl mindre som större partners inom olika områden och regioner, såsom Evry, ITNor, KPMG, Konsultnet och Daymark BI.

– Det finns många anledningar för partners att ansluta sig till oss. Som våra nuvarande partners säger så utvecklar och säljer vi inte bara en produkt för dem att implementera, säger Jeremias Jansson, nordisk VD på Unit4. Att stötta våra partners betyder att bli engagerad och arbeta tillsammans för att se till att de har alla de förmågor, verktyg och information de behöver för att tjäna sina marknader på bästa möjliga sätt. Våra produkter ligger alltid i toppen av alla utvärderingar, men det är branschkunskapen, erfarenheten och det hårda arbetet som våra partners förser oss med som försäkrar att Unit4 är det bästa valet för kunden.